تشریح اقدامات پژوهشگاه علوم و فنون هسته‎ای/گزارش‌های متعدد آژانس بر صلح آمیز بودن فعالیت هسته‎ای ایران تاکید دارند

14:03 - 23 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۴۹۳۳
معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‎ای به تشریح فعالیت‎ها و اقدامات این نهاد پرداخت.

خبرگزاری میزان - «امیرحسین فقهی»، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در نشستی خبری شرکت کرد.

«فقهی» ضمن توصیف هفته پژوهش به عنوان هفته جهاد تبیین پژوهشگران، گفت: راهکارهای کسب هر فناوری به ویژه فناوری هسته ای روشن است؛ این راهکارها برای فناوری هسته ای عبارتند از خرید صرف، خرید و بومی سازی و تولید و صنعتی سازی؛ جایگاه پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در این جا مشخص می‌شود؛ به این معنا که زمانی که امکان خرید وجود نداشته باشد، تولید و صنعتی سازی باید انجام شود.

وی در مورد پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، اظهار کرد: ما هزار و 200 عضو در 5 استان کشور داریم؛ 70 درصد پرسنل ما دارای مدرک دکترا و کارشناسی ارشد در رشته‌های شیمی، فیزیک، مواد، ... هستند؛ 40 درصد این افراد کمتر از 10 تا 12 سال سابقه کار دارند که این به معنای جوانی کارکنان ماست.

وی در ادامه گفت: ما 7 پژوهشکده داریم که عبارتند از رآکتور، کاربرد پرتوها، فیزیک شتابگرها، فتونیک و فناوری‌های کوانتومی، پلاسما و گداخت هسته ای و کشاورزی.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در بخشی دیگر، بیان کرد: سه مرکز پژوهشگاه علون و فنون هسته ای داریم که عبارتند از مرکز رشد و نوآوری: متولی تجاری سازی دانش هسته ای؛ مرکز مهندسی مواد هسته ای: متولی تصمیم گیری مواد هسته ای و فعال در صنعت نیروگاهی؛ آزمایشگاه مرکزی: با توان آنالیز در حوزه عنصری، ایزوتوپی و مولکولی؛ البته ما برنامه راه اندازی آزمایشگاه جامع ملی را نیز در دست داریم.

«فقهی» در ادامه اظهار کرد: عوامل هویت ساز پژوهشگاه علون و فنون هسته ای نیز سند راهبردی انرژی اتمی است، سند 20 ساله را در دست داریم و سند 50 ساله در حال طراحی است؛ اعلام نیاز صنعت هسته ای به پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای؛ سند توسعه پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای؛ اساسنامه پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای؛ آئین نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، هستند.

معاون سازمان انرژی اتمی، سیاست‌های پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در دولت سیزدهم را نیز چنین تشریح کرد:

پژوهش در راستای رفع نیازهای صنعت هسته ای و صنایع مرتبط که مهم ترین سیاست پژوهشگاه است.

استقرار نظام جامع ارزیابی عملکرد و اثربخشی

تربیت نیروی انسانی و ارتباط گسترده با دانشگاه‌ها

تجاری سازی دستاوردهای فناوری هسته ای و سرریز دانش ناشی فناوری هسته ای

راه اندازی آزمایشگاه مرجع ملی برای خدمات دهی به مراکز صنعتی

توسعه روابط بین المللی علمی و همکاری با کشورهای منطقه و گسترش رابطه با همسایگان در راستای بهره مندی از علوم و فنون هسته ای.

«فقهی»، همچنین دستاوردهای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای را نیز این چنین تشریح کرد:

معرفی به عنوان یکی از اعضای برتر بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار؛ در این نمایشگاه ما 4 تفاهم نامه برای عقد 12 قرارداد امضا کردیم.

طراحی و ساخت نخستین شتاب دهنده صنعتی که نمونه بارز تبدیل پژوهش دانشگاهی به تجهیز صنعتی است.

ساخت شتاب دهنده الکترواستاتیک

اجرای پروژه اس آی تی در کاهش خسارت ناشی از آفات در باغات کشور

تولید یا در دست تولید داشتن رادیوداروها که مهم ترین آن‌ها در فاز بالینی قرار گرفتن رادیو داروی گالیوم.

وی همچنین سیاست‌های آتی پژوهشگاه علوم وفنون هسته ای را تشریح کرده و گفت: توسعه روابط بین المللی و همکاری گسترده با آژانس در حوزه پژوهش یکی از مهم ترین سیاست‌های آتی ما است؛ ضمن این که ماموریت ساخت رآکتور تحقیقاتی را دریافت کردیم که خود نشان دهنده عبور ما از مرحله پژوهش صرف و ورود به مرحله ساخت است؛ ما همچنین قصد داریم که روابط علمی و فنی خود را با دانشگاه‌های کشور جهت هدفمند کردن پایان نامه‌های ارشد و دکتری گسترش دهیم؛ در هفته‌های آتی نیز تورهای بازدید علمی و پژوهشی را برای منتخبین دانشجویی سراسر کشور با روایتگری پژوهشگران هسته ای را داریم؛ برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی درباره حوزه هسته ای نیز دیگر سیاست ما در آینده است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در بخش دیگری اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های متعدد آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای ایران، شفافیت تحقیقات ما و با استناد به گواهی دانشمندان هسته ای بین المللی به ارزشمندی پژوهش‌های هسته ای، به سیاستمداران غربی می‌گوییم که نباید با استناد به جاسوسان و مواضع غیرعلمی به توانمندی‌های ما نگاه کنند؛ ادعای ساخت سلاح هسته ای توسط ایران دروغ بزرگی است که با هدف متوقف کردن فعالیت هسته ای ما مطرح می‌شود؛ آن‌ها هیچ سندی برای این ادعاها ندارند؛ حتی اگر از دانشمندان آن‌ها نیز بخواهید که درباره فعالیت تحقیقاتی ما اظهارنظر کنند، آن‌ها نیز چنین ادعاهایی را تایید نمی‌کنند؛ همه اقدامات پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و سازمان انرژی اتمی طبق پروتکل‌های پذیرفته شده بین المللی است.

وی بیان کرد که ما از این مرحله که عوامل خارجی بتوانند فعالیت مان را متوقف کنند، عبور کردیم و در حال فاصله گرفتن از این نقطه هستیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در مورد اتهام‌های مطرح شده درباره ایران، تصریح کرد: دلایل متعددی برای چنین اتهام زنی‌هایی وجود دارد؛ نخست این که دانش و فناوری هسته ای نه در حوزه نظامی بلکه در حوزعه صنعتی حقیقتا اقتدارآفرین هستند و کشورهای غربی نمی‌خواهند ما به این باشگاه بپیوندیم؛ دوم اینکه ما به اتکای سرمایه انسانی خود به این صنعت دست یافتیم؛ داشته‌های ما عاریتی نیست؛ مدیران صنعت هسته ای ما همگی ایرانی هستند، در حالی که غربی‌ها به انرژی هسته ای به عنوان ابزار استثمار و استعمار می‌نگرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *