رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معاون نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی: تولید برق هسته ای با بومی‌سازی نیروگاه‌های اتمی امکان‌پذیر است

17:42 - 19 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۹۸۱۸
اختتامیه دومین کارسوق لیزر و کوانتوم با حضور مسئولان و معاونان سازمان انرژی اتمی و جمعی از مدیران وزارت آموزش و پرورش و مدارس سمپاد استان‌های مختلف برگزار شد.

خبرگزاری میزان – «محمد قنادی»، معاون نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در مراسم اختتامیه دومین کارسوق لیزر و کوانتوم که با  حضور مسئولان و معاونان سازمان انرژی اتمی و جمعی از مدیران وزارت آموزش و پرورش و مدارس سمپاد استان‌های مختلف برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه اصلی هر کشوری،‌ نیروی انسانی است و بسیاری از کشورها با وجود داشتن منابع طبیعی و معادن غنی ممکن است فقیر باشند، زیرا نقش نیروی انسانی در پیشرفت و توسعه هر کشوری بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: امروز افتخار داشتیم که در حضور دانش آموزان قوی، مستعد و بسیار باهوشی باشیم که دانشمندان آینده کشور هستند و به دست آن‌ها کشور ما در آینده جزء کشورهای پیشرفته خواهد بود.

معاون نظارت راهبردی و برنامه ریزی هسته ای سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:‌ سازمان انرژی اتمی در اصل سازمانی علمی و فنی محسوب می‌شود و علوم و فنون هسته‌ای در آن جاری است و یکی از فعالیت‌های عمده این سازمان را تولید انرژی پاک و هسته‌ای تشکیل می‌دهد که مافوق سایر انرژی‌ها به‌ویژه انرژی‌های فسیلی محسوب می‌شود.

«قنادی» گفت:‌ در سازمان انرژی اتمی ایران توانسته‌ایم چرخه سوخت را از مرحله اکتشاف، استخراج تا استفاده اورانیوم در نیروگاه‌ها را انجام دهیم و خوشبختانه اکنون شاهد فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یکی از 420 نیروگاه فعال در جهان هستیم که توانسته هزار مگاوات برق تولید کند که نقش بسیار مهمی در تامین انرژی در سبد برق کشور دارد ؛ باید توجه داشت که فعالیت 420 تا 430 نیروگاه اتمی در دنیا سبب شده تا 10 درصد از انرژی جهان را تامین کنند.

وی تاکید کرد: براساس برنامه 20 ساله سازمان انرژی اتمی، مقرر شده تا 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم که این هدف به‌صورت بومی‌سازی نیروگاه‌های اتمی و تامین سوخت امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: اکنون در سازمان انرژی اتمی قادر به تولید رادیوداروها هستیم که کاربرد فراوانی در درمان انواع بیماری دارند و نیز ارتقای کیفیت و کمیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی نیز در دستور کار قرار دارد زیرا با استفاده از فناوری هسته‌ای از هدررفت 25 تا 30 درصد مواد غذایی جلوگیری خواهد شد.

«قنادی» ادامه داد:‌ در صنایع مدرن نیز از فناوری هسته‌ای استفاده می‌شود به‌طوری‌که این فناوری اکنون در ذوب‌آهن، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنعت تولید کاغذ و .... کاربرد دارد.

وی بیان کرد: استفاده از لیزر در مصارف صنعتی و پزشکی بسیار مهم تلقی می‌شود و باید گام‌های اساسی در زمینه مساله مهم گداخت برداریم، زیرا تا سال 2050 نیروگاه‌های برق بر پایه گداخت در جهان تاسیس خواهند شد و ما نیز باید در این زمینه گام برداریم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: تمام مراحل انجام طرح‌ها و پروژه‌ها و نیز چرخه سوخت هسته‌ای فقط به دست جوانان توانمند کشور انجام می‌شود و این موارد بدون تکیه بر طرف‌های خارجی و سایر کشورهاست و به عبارت بهتر با تکیه بر استعداد جوانان ایرانی در داخل کشور توانسته‌ایم این گام‌ها را برداریم و چنین موفقیت‌هایی را در زمینه‌های مختلف کسب کنیم.

دنبال شدن علاقه‌مندی دانش‌آموزان در برگزاری کارسوق‌ها

در ادامه این مراسم «الهام یاوری»، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره اهداف برگزاری دومین کارسوق لیزر و کوانتوم اظهار کرد: تعداد زیادی کارسوق را هرساله برگزار می‌کنیم که اهداف مختلفی را در سمپاد دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: بخشی از این اهداف علمی است که بچه‌ها با مفاهیم جدید آشنا شوند و بعد از آن بتوانند در قالب کاربردها به آن بپردازند و برای حل مسائل مربوطه در کشور استفاده کنند.

«یاوری» تصریح کرد:‌ در این کارسوق علاقه‌مندی که دنبال می‌شود، این است که دانش آموزان به کشور خود و پیشرفت‌های حاصل شده علاقه بیشتری پیدا کرده و با عزم و اراده بیشتر به آن فکر کنند؛ در این کارسوق‌ها جدا از شناسایی استعدادها، سعی شده است که در حوزه‌های مختلف از جمله لیزر و کوانتوم برای افرادی که به چنین مواردی کشش دارند، فضا برای مطالعه و حل مسائل مربوط به آن فراهم شود.

وی در پایان گفت: در این مسابقات مسئله شخصی برای بچه‌ها مطرح نمی‌شود، بلکه می‌خواهیم با جست‌وجو در محیط خود یک موضوع را مطرح و برای آن راه حل پیدا کرده و در این بین با متخصصان مربوطه نیز ارتباط برقرار کنند؛ در حوزه‌های مختلف این کارسوق‌ها برگزار می‌شود که به جز مباحث علمی  می‌توان به‌ حوزه‌های علوم پایه، زبان فارسی و علوم انسانی نیز اشاره داشت.

در اختتامیه دومین کارسوق لیزر و کوانتوم از مجموع 184 طرح ارسالی به دبیرخانه‌های اجرایی و علمی، 54 طرح از سوی کارشناسان و متخصصان سازمان انرژی اتمی به عنوان طرح‌های برتر و برگزیده اعلام شدند و در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند و همچنین از 36 دانش‌آموز دختر و نیز 18 دانش‌آموز پسر تقدیر و تشکر شد.

در مجموع 20 تیم از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، مازندران و نیز شهرستان‌های استان تهران کشور به مرحله نهایی راه‌ یافتند و طرح‌های برتر آن‌ها در جریان اختتامیه این کارسوق در سازمان انرژی اتمی ایران در نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

گفتنی است این کارسوق در راستای تاکیدات «محمد اسلامی»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برای دومین سال متوالی برگزار و مقرر شد تا همکاری‌های میان وزارت آموزش و پرورش و مدارس سمپاد با این سازمان برای آشناسازی دانش‌آموزان با صنعت و فناوری‌های هسته‌ای، بیش از پیش گسترش یابد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *