اسلامی: برنامه آتی سازمان انرژی اتمی تبدیل نفت سنگین به نفت سبک است

8:02 - 23 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۴۳۳۵
نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌ها با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روح معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افتتاح شد.

خبرگزاری میزان - «محمد اسلامی»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌ها اظهار کرد: امروز یک نقطه عطف در کارنامه صنعت نفت محسوب می‌شود و این صنعت باید یک سقف پرواز بلند را برای خود هدف‌گذاری کند، زیرا پس از 100 سال کشوری که دارای مهم‌ترین و با ارزش‌ترین ذخایر هیدروکربنی بوده و همچنان است؛ باید یک بازیگر اصلی و تعیین کننده باشد.

وی تاکید کرد: باید قدرت اقتصادی حاصل از ثروت آفرینی و فرصت آفرینی صنعت نفت بتواند این بخش را به عنوان یک بخش پیشرو و فرصت‌ساز در تراز پیشتازی جهانی قرار دهد؛ بنابراین به جای رفتن به سمت هدف‌های کوچک و کم‌ اثر باید به سمت خلق فرصت‌های فناورانه و اثربخش برویم تا بتوانیم کشور را در تراز پیشتازی قرار دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در عصر و دوره‌ای، می‌طلبید که برای رفع گرفتاری‌های ناشی از تحریم‌ها به دنبال بومی‌سازی و رفع گلوگاه‌ها و وابستگی‌ها برویم اما امروز شرایط تغییر کرده و باید بتوانیم خلق فناورانه داشته باشیم و صنعت ایرانی مبتنی بر پاسخگویی به نیازهای کشور و تاثیرگذاری بر زنجیره ارزش را به‌وجود آوریم؛ این مسئله مهم‌ترین برداشت محسوب می‌شود و باید نقطه عطف تاریخی در سالی که از سوی مقام معظم رهبری تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نام گرفته، قلمداد شود.

«اسلامی» بیان کرد: در این دوره باید به سمت ایجاد فناوری برویم و صاحب صلاحیت باشیم تا بتوانیم محصولات و فناوری‌ها را صادر کنیم.

وی تاکید کرد: قدرت‌های جهانی حوزه فناوری‌های نوین را برای ما منطقه ممنوعه می‌دانند؛ سال‌هاست که جنجال‌ها و غوغاهایی در حوزه هسته‌ای ایجاد کرده‌اند و خودشان نیز می‌دانند که اقداماتی فریب‌کارانه است، زیرا مرتب نشانه‌های این موضوع قابل مشاهده است و آن‌ها دائما در مورد رسیدن ایران به نقطه گریز هسته‌ای اظهارات نادرست و نامعتبری ارائه می‌دهند و دروغ‌های بزرگ مطرح می‌کنند.

نقش مولد و شتاب‌دهنده فناوری هسته‌ای

«اسلامی» گفت:‌ اگر امروز به فناوری هسته‌ای که به عنوان فناوری مولد و شتاب‌دهنده محسوب می‌شود و دارای اثربخشی گسترده برجامعه است، دست نیافته بودیم، کسی با ما همکاری نمی‌کرد؛  باید توجه داشت در این سال‌ها فرایند شکافت و چرخه سوخت هسته‌ای را بدون همکاری سایر کشورها بدست آوردیم و با وجود همه مزاحمت‌ها و تحریم‌ها به ‌صورت بومی و خوداتکا توانستیم به این نقطه برسیم که حاصل زحمات و تلاش‌های جوانان برومند، دانشمند و متعهد کشور است.

وی یادآوری کرد: ما صنعت هسته‌ای کشور را بدون وابستگی به بیگانگان رو به جلو حرکت می‌دهیم و آن‌ها در این مسیر و در 30-20 سال گذشته، هم خرابکاری صنعتی انجام دادند، هم ما را تحریم کردند، هم انفجار انجام دادند؛ آن‌ها با ترور دانشمندان هسته‌ای به دنبال متوقف کردن جریان رو به رشد کشور در حوزه هسته ای بودند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: هدف آن‌ها از چنین اقداماتی، جلوگیری از پیشرفت ماست، زیرا اگر امروز ما دارای چرخه سوخت هسته‌ای نبودیم، راکتور تحقیقاتی تهران به دلیل فقدان سوخت نمی‌توانست در زمینه تولید رادیوداروها خدمات‌رسانی کند و در نتیجه یک میلیون بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های سخت از درمان بازمی‌ماندند و دچار مشکل می‌شدند؛ بنابراین دستیابی به این فناوری از نظر فنی و علمی، کار بسیاری مهمی محسوب می‌شود، برخی کشورها همچنان مخالف دستیابی ایران به فناوری‌های نوین بوده و موانع ایجاد کرده و می‌کنند.

تحول عظیم در حوزه پزشکی با اقلام دوتره

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد:‌ در زمینه تولید آب سنگین به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم، به‌طوری که اکنون اقلام دوتره تحول عظیمی در عرصه پزشکی به‌وجود آورده است و این روند ادامه دارد؛ باید توجه داشت اکنون داروهای تولید شده بر پایه دوتره، سبب شده تا مردم دنیا از داروهای شیمیایی که عمری‌ است آن‌ها را گرفتار کرده؛ خلاص شوند که انقلابی بزرگ در عرصه پزشکی مسحوب می‌شود؛‌ ما امروز در زمینه دوتره‌ها در تراز برترین کشورهای دنیا قرار داریم و وارد این حوزه شده‌ایم.

 اگر حتی وارد تولید داروهای حوزه دوتره هم نشویم، باید بدانیم که هر لیتر آب سنگین امروز حدود 600 دلار مشتری دارد که برای خرید آن صف بسته‌اند؛ این کار سطح بالا (های‌تک) سبب ایجاد ارزش افزوده بالا می‌‌شود بنابراین چرا نباید از آن بهره‌مند شویم؟ سایر کشورها محکم در برابر ما ایستاده بودند که باید کل صنعت آب سنگین ما جمع‌آوری و تخریب شود؛ این کشورها اصولا با حضور ایران در حوزه فناوری‌های نوین مشکل دارند.

نقش فناوری هسته‌ای در صنعت نفت

«اسلامی» درباره اثرگذاری و نقش فناوری هسته‌ای در صنعت نفت خاطرنشان کرد: ما از حوزه بالا دستی و نقطه صفر که اکتشاف است تا حوزه پایین دستی می‌توانیم نقشی موثر داشته باشیم، زیرا با توجه به شکوفایی فناوری که اکنون رخ داده در خدمت صنعت نفت قرار گرفته‌ایم و فعالیت خود را گسترش داده‌ایم و امروز اعلام می‌کنیم که در همه زمینه‌ها بیش از پیش نقش ایفا خواهیم کرد؛ مهم‌ترین اقدامی که در یک‌سال گذشته و برای صنعت نفت آغاز کردیم.

وی افزود: بحث مغناطیس سنجی با ژئوفیزیک هوابرد است که ما سیستم و سامانه جدیدی را تجهیز کردیم تا وزارت نفت در مناطقی که اعلام شده بتواند تا عمق 10 هزار متر را سنجش کرده و جمع‌اوری اطلاعات کند که این اطلاعات اکنون در حال تحلیل است و وزارت نفت می‌تواند نسبت به ذخایر موجود در مناطقی که هدف‌گذاری شده، آگاه شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند؛ در بخش‌های میانی این صنعت نیز اقدامات و پروژه‌های ما در حوزه کاربرد پرتوها و پلاسما دارای تاثیرات زیست‌محیطی بوده و هم تاثیرات اقتصادی دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: براساس توانایی‌ها و پژوهش‌های انجام شده، برنامه‌ریزی برای تبدیل نفت سنگین به نفت سبک را در دستور کار قرار داده ایم و این مهم در آینده در اولویت برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در همکاری با وزارت نفت است.

بی‌نیازی صنایع از واردات ابزار دقیق هسته‌ای

معاون رئیس جمهور گفت: همچنین در این عرصه، بحث ابزار دقیق هسته‌ای را مورد توجه قرار داده‌ایم و امروز واحدهای صنعتی زیادی اعم از پالایشگاهی و پتروشیمی از خدمات ابزار دقیق هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در حال استفاده هستند تا پیش از این صنایع معدن، سیمان، فولاد، نفت، گاز و ... به دلیل تحریم بودن ابزار دقیق هسته‌ای آسیب‌پذیر شده بودند اما اکنون با تلاش علمی، فنی و متعهدانه همکاران ما در این مسیر ایفای نقش کرده و نسبت به ساخت ابزار دقیق هسته‌ای اقدام و به صنعت نفت نیز خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی بیان کرد: امیدواریم با خودباوری عمیق در مسیر موفقیت‌های بیشتر قرار گیریم و همواره پیشرو و پیشتاز باشیم، انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد خودباوری بود تا این مهم را جایگزین خودباختگی کند و برای ملت مومنانه باید خدمت کرد، زیرا ملت عزیز و شریف ایران بهترین هستند و شایسته بهترین‌ها.

محیط زیست در اولویت برنامه‌های سازمان انرژی اتمی

«اسلامی» تصریح کرد: اکنون در زمینه محیط زیست شاهد نیاز مبرم مردم به هوای پاک هستیم، ‌سازمان انرژی اتمی اخیرا گام‌هایی را در حوزه کاربرد پرتوها و هم پلاسما برداشته و با وزارت نفت کار مشترکی را آغاز کرده که از جمله آن‌ها بحث سولفورزدایی از مازوت است و صنایع کشورمان با توجه به کمبود گاز ناچار به استفاده از مازوت هستند و حذف سولفور و یا به حداقل رساندن آن از مازوت، گام بزرگی محسوب می‌شود، زیرا قبلا این کار با  فرآیندهایی با سرمایه‌گذاری هنگفتی باید انجام می‌شده ‌که خود به خود و به سادگی قابل انجام نیست، اما استفاده از فناوری پلاسما در همان فرآیند کمک می‌کند که باید حداقل هزینه این دستاورد تحصیل شود و بتوانیم یک گام در جهت اصلاح زیست محیطی برداریم و به کشور و مردم کمک کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در 2020 الزام شد که سوخت کشتی‌ها بدون مازوت باشد و کشور ما نیز باید از همین قاعده تبعیت می‌کرد و اکنون اگر بانکرینگ (عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها و دیگر شناورها در دریا ) توسعه یابد این‌پیشرفت می‌تواند دستاورد اقتصادی ویژه برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی شهرها گفت:‌ ما فعالیت و پژوهش‌های خود را آغاز کرده‌ایم و باید توجه داشت فناوری هسته‌ای، فناوری زایشی و مولد محسوب می‌شود و شتاب‌دهنده است و ابعاد گسترده‌ای داشته و همه جا می‌تواند نقش‌آفرینی کند؛ اولویت‌ها برای ما مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی است به همین دلیل این اولویت را در دستور کار قرار داده‌ایم و پیگیری‌ها را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم که با تعاملی که صورت می‌گیرد و با همکاری پالایشگاه‌ها با سازمان انرژی اتمی ایران بتوانیم این مهم را در یک زمان‌بندی فشرده محقق کنیم.

گفتنی است در حاشیه این مراسم اولین نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت ایران با حضور «محمد اسلامی»، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ، «پژمان شیرمردی»، معاون سازمان و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، «روح الله دهقانی»، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و جمعی از مدیران  و مسئولان وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *