کوتاهی انگلیس در رسیدگی به مرگ پناهجویان در کانال مانش

14:49 - 22 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۳۷۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات انگلیس اقدامات چندانی برای جلوگیری از بحران مرگ و میر پناهجویان در کانال مانش انجام نمی‌دهند.

خبرگزاری میزان – موضوع مرگ پناهجویان در مرزهای اروپا در حال رسیدن به سطوح بحرانی و بی‌سابقه‌ای است و از سال 2015 حدود 29 هزار پناهجو در مرزهای اتحادیه اروپا جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از این گذرگاه‌های مرگبار در سال‌های اخیر کانال «مانش» انگلیس بوده و افراد بسیاری در آن جان خود را سالانه از دست می‌دهند اما با این وجود اقدام چندانی از سوی انگلیس برای جلوگیری از این مرگ و میرها صورت نگرفته است.

به گزارش «اسکای نیوز»، نوامبر سال 2021 بود که در پی غرق شدن یک قایق پناهجویان در کانال مانش انگلیس 31 نفر جان باختند و به نوعی این بدترین حادثه مرگبار در کانال مانش از 30 سال پیش تاکنون به شمار می‎رود.

در یک سال پس از این فاجعه، نزدیک به 44 هزار نفر این سفر خطرناک را در کانال مانش انجام داده‌اند و سازمان‌های خیریه نگران هستند که سناریوهای مشابهی بار دیگر رخ دهد.

موسسات خیریه در سالگرد این تراژدی گفتند که دولت انگلیس از مرگ قابل اجتناب 31 نفر در کانال مانش هیچگونه درس عبرتی نگرفته است.

در 24 نوامبر 2021، یک قایق با 34 سرنشین در حالی که می‌خواستند از فرانسه به انگلیس سفر خطرناکی انجام دهند، غرق شد.

این فاجعه به عنوان بدترین فاجعه مهاجرتی در تنگه «دووِر» جان بسیاری از سرنشینان از جمله یک نوزاد متولد نشده را گرفت.

در روزهای بعد از این حادثه، اعتراض عمومی به راه افتاد و سیاستمداران از هر دو طرف کانال به سرعت قاچاقچیان انسان را محکوم کردند و خواستار راه حل شدند.

اما از آن زمان به بعد اقدامی از سوی دولت انگلیس برای جلوگیری از مرگ مهاجران در این مسیر خطرناک انجام نشده و طبق داده‌های نهادهای حقوق بشری، در 365 روز پس از مرگ این 31 پناهجو، نزدیک به 44 هزار نفر از این گذرگاه خطرناک عبور کرده‌اند و این تعداد همچنان در حال افزایش است.

«تیم ناور هیلتون»، مدیر اجرایی گروه خیریه «Refugee Action» می‌گوید: دولت انگلیس از تراژدی سال گذشته چیزی یاد نگرفته و به تداوم خصومت با افرادی که به دنبال پناهندگی هستند، ادامه می‌دهد.

انگلیس در پی حادثه مرگبار نوامبر سال گذشته اعلام کرد که تحیقیاتی را درباره این حادثه انجام می‌دهد با این وجود پایگاه «آبزرور» یک سال پس از این تراژدی فاش کرد که هنوز این تیم تحقیقاتی با خانواده قربانیان تماس نگرفته است.

شعبه بررسی سوانح دریایی انگلیس (MAIB) با وجود اینکه منابع قانونی اثبات می‎کنند تمام جزئیات تماس را در اختیار دارد، هنوز با اکثریت خانواده‎ها در تماس نبوده است.

در شوک دیگری به خانواده‌ قربانیان، MAIB اذعان کرده که تحقیقات خود را در مورد این تراژدی دستکم تا شش ماه دیگر نیز به پایان نخواهد رساند.

واکنش مقامات انگلیس و فرانسه به بدترین فاجعه دریایی در کانال مانش طی 30 سال گذشته تحت بررسی شدید قرار دارد.

مایه نگرانی شدید اعتراف محققین MAIB است که گزارش خود را تا «اوایل تابستان 2023» منتشر نخواهد کرد و نگرانی‌های تازه‌ای در مورد «عدم فوریت» در مورد این فاجعه را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *