انتقاد کمیساریای پناهندگان سازمان ملل از رویکرد مهاجرتی انگلیس

9:02 - 15 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۴۲۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اشتباهات موجود در گزارش پناهندگی دولت انگلیس را مورد انتقاد قرار داد.

خبرگزاری میزان – پس از انتشار گزارش مورد تایید «سوئلا براورمن»، وزیر کشور انگلیس مبنی بر سرکوب پناهجویان، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از انگلیس به دلیل وجود نقایص واقعی و قانونی در این رویکرد انتقاد کرد.

به گزارش «گاردین»، در گزارش مذکور، انگلیس در موضوع عبور پناهجویان از کانال‌های دریایی، در صورت لزوم می‌تواند قوانین حقوق بشری را تغییر داده و از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر خارج شود.

این گزارش که توسط مشاور سابق «ترزا می» تهیه شده، توصیه می‌کند که همه پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد انگلیس می‌شوند، باید به‌طور نامحدود بازداشت شوند و وزرا باید قوانینی وضع کنند تا پس از سفر از یک کشور امن، درخواست پناهندگی در انگلیس غیرممکن شود.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) ضمن توصیف این گزارش به عنوان گزارشی «غیرقانونی» آن را مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرد که اصطلاح مورد استفاده دولت انگلیس با عنوان «پناهجویان غیرقانونی»، اصلا وجود ندارد.

در بیانیه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل آمده است که بازداشت نامحدود افرادی خواهان پناهندگی و نیازمند کمک و حمایت صرفا بر اساس نحوه ورودشان، نقض آشکار تعهدات انگلیس تحت کنوانسیون پناهندگان 1951 است.

ضمن این که ممنوعیت مطلق درخواست پناهندگی در انگلیس برای کسانی که با قایق‌های کوچک وارد می‌شوند، کنوانسیون پناهندگان را نیز نقض می‌کند؛ زیرا دسترسی به پناهندگی هرگز نباید منوط به نحوه ورود یا ملیت باشد و  تنها راه برای تعیین پناهنده بودن افراد از طریق بررسی عادلانه و کارآمد ادعاهای آن‌هاست.

اخیرا انگلیس اعلام کرد که ممانعت از درخواست پناهندگی از کشورهای امن را بررسی می‌کند و همچنین به دنبال تشدید قوانین مربوط به ویزای دانشجویی است.

انگلیس مدعی است که بحران جهانی مهاجرت فشار بی‌سابقه‌ای بر سیستم پناهندگی این کشور وارد کرده و سبب رونق یافتن قاچاق انسان شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *