فاجعه «ملیا»؛ استقبال اسپانیا و مراکش از پناهجویان با طعم مرگ

16:06 - 23 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۴۹۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مقامات مراکشی و اسپانیایی در جریان عبور گسترده مهاجران از مرز دو کشور در ماه ژوئن، که در آن حداقل 23 نفر جان باختند، از زور غیرقانونی و مرگبار علیه آنها استفاده کرده و سعی در پنهان کردن موضوع داشته‌اند.

خبرگزاری میزان - در گزارش جدیدی که بر اساس شهادت شاهدان و تصاویر ویدئویی و ماهواره‌ای منتشر شده، مقامات مراکشی و اسپانیایی در جریان عبور گسترده مهاجران از مرز دو کشور در ماه ژوئن، که در آن حداقل 23 نفر جان باختند، از زور غیرقانونی و مرگبار علیه آنها استفاده کرده و سعی در پنهان کردن موضوع داشته‌اند.

به گزارش «رویترز»، رسیدگی به موضوع عبور گسترده از مرز در 24 ژوئن بین مراکش و منطقه «ملیا» در شمال آفریقا در اسپانیا همچنان یک دردسر سیاسی بزرگ برای دولت اسپانیا است.

این امر به شدت توسط بازرس اسپانیا و کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل مورد انتقاد قرار گرفته است.  

وزیر کشور اسپانیا در پی این رسوایی بارها در پارلمان مورد انتقاد شدید قرار گرفته و با درخواست استعفا از سمت احزاب مخالف مواجه شده است.

مراکش گفته است که 23 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، در حالی که مقامات اسپانیایی مدعی شده‌اند که هیچ مورد مرگی در قلمرو آنها رخ نداده است.

یک نهاد حقوق بشری اعلام کرد که دست‌کم ۳۷ نفر جان خود را از دست دادند و ۷۷ نفر دیگر مفقود هستند.

این گزارش می‎گوید بسیاری از مجروحان در حالی که روی زمین به صورت نیمه هوشیار دراز کشیده بودند و نفس نفس می‎زدند همچنان مورد ضرب و شتم و لگد قرار می‌گرفتند.

این گزارش همچنین عدم وجود اطلاعات در مورد هویت افراد جان‌باخته و سرنوشت مفقودین را محکوم کرد.

در پاسخ به سوالی درباره این اتهامات، وزارت کشور اسپانیا ادعا کرد که پلیس «قانونی و متناسب با رعایت کامل حقوق بشر» عمل کرده و اتهامات اسپانیا در انجام وظیفه خود برای کمک کردن به مهاجران نادرست است.

مقامات مراکش هم از درخواست پاسخگویی در این رابطه را رد کردند.

این گزارش می‎افزاید که مقامات مراکشی و اسپانیایی در ارائه کمک‌های پزشکی سریع و کافی به مجروحان، از جمله با ممانعت از دسترسی تیم آمبولانس صلیب سرخ به منطقه، ناکام ماندند، در حالی که ده‌ها نفر حداقل به مدت هشت ساعت در زیر تابش کامل خورشید بدون مراقبت رها شدند.

یکی از مصاحبه شوندگان این گزارش، گفت که پلیس اسپانیا مجروحان را مجبور به بازگشت از مرز به سمت مراکش کرد.

یک شهروند 17 ساله سودانی نیز گفت: افرادی که توسط پلیس مراکش بازداشت شده بودند در زندان با ضربات چکش در سرشان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند تا اینکه جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *