خشونت علیه زنان؛ پاندمی مرگبار در آمریکا

10:13 - 25 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۳۴۳۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا در حالی داعیه حمایت از حقوق زنان را سر داده که به وضعیت حقوق بشری زنان در داخل این کشور توجهی نداشته است.

خبرگزاری میزان – مقامات آمریکا همواره سعی در ارائه خود به عنوان باصطلاح پرچمدار حقوق بشر در جهان هستند اما در اصل مفهوم حقوق بشر ابزاری در دست آنها برای اعمال فشار بر دیگر کشورها و به خصوص کشورهای مستقل است.

«دفاع از حقوق زنان» یکی از موضوعات در این زمینه است که مقامات واشنگتن از آن در راستای منافع خود بهره می‌گیرند.

اما وضعیت حقوق بشری زنان در این کشور با چنین ادعاهایی چگونه است؟ بررسی‌ها از ابعاد مختلف حاکی از این واقعیت است که ادعاهای آمریکا با آنچه در این کشور در قبال زنان روی می‌دهد همخوانی ندارد و این دو فاصله بسیاری از یکدیگر دارند.

بررسی‌های متعدد آمار و ارقام و نتایج قابل توجهی را در این خصوص ارائه می‌دهند.

کارشناسان سازمان ملل: زنان در آمریکا از حقوق بشر عقب مانده‌اند

کارشناسان سازمان ملل طی بیانیه‌ای در سال 2015 هشدار دادند که دوقطبی شدن شدید سیاست آمریکا «عمیقاً» بر توانایی دولت این کشور برای تضمین حقوق بشر زنان و حتی تصویب کنوانسیون بین‌المللی حذف همه اشکال تبعیض علیه زنان تأثیر می‌گذارد.

گروه کاری سازمان ملل در مورد تبعیض علیه زنان در قانون و عمل در این بیانیه تاکید کرد: آمریکا این بستر را ایجاد کرده که زنان در این کشور از نظر حقوق بشری عقب بمانند.

کارشناسان سازمان ملل همان زمان با سفری به آمریکا در گزارش نهایی خود تاکید کردند: همه زنان در آمریکا قربانی حقوق از دست رفته هستند؛ آنهایی که فقیر، متعلق به اقلیت‌های قومی و بومی آمریکایی، آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی تبار هستند، زنان مهاجر، زنان دارای معلولیت و زنان مسن‌تر به طور متفاوتی آسیب‌پذیر هستند.

آنها همچنین دریافتند که بین سال های 1990 تا 2013 مرگ و میر مادران 136 درصد افزایش یافته است و زنان آفریقایی-آمریکایی چهار برابر بیشتر در معرض خطر هستند.

خشونت علیه زنان؛ پاندمی مرگبار در آمریکا

قتل‌ زنان در آمریکا موضوعی نگران کننده بوده و نشان دهنده یک بحران پایدار در این کشور است؛ به گفته مرکز سیاست خشونت (VPC)، یک اتاق فکر ملی در آمریکا، در سال 2019، از هر 10 زن کشته شده، 9 زن توسط افرادی که می‌شناختند کشته شدند.

این آمار به ویژه در جوامع رنگین پوست بسیار بدتر است؛ در مینه سوتا، 9 درصد از تمام دختران و زنان کشته شده از سال 2010 تا 2019، سرخپوست آمریکایی بودند، اگرچه آنها تنها یک درصد از جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند.

70 درصد از قتل زنان در کشورهای ثروتمند مربوط به آمریکاست

قتل زنان شدیدترین شکل خشونت مبتنی بر جنسیت است؛ از تمام موارد قتل زنان در کشورهای  پردرآمد، 70درصد در آمریکا روی می‌دهد و با این حال یک نظرسنجی مرکز تحقیقات «پیو» نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند تبعیض جنسی پایان یافته است.

خشونت جنسی علیه زنان در آمریکا

از هر 4 زن آمریکایی، یک نفر خشونت فیزیکی شدید را در زندگی خود را تجربه کرده است؛ برآورد می‌شود که 40 درصد از زنان در آمریکا با خشونت جنسی روبرو شده‌اند و 20 درصد در طول زندگی خود مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.

با این حال، این برآوردها احتمالا کم‌شماری شدیدی دارند زیرا به ازای هر هزار مورد تجاوز جنسی در آمریکا، 995 مورد گزارش نمی‌شود و یا در صورت گزارش شدن منجر به هیچ اتهامی نمی‌شود، که این امر جمع آوری اطلاعات خشونت جنسی را دشوار می‌کند.

 با این حال، به طرز عجیبی، نرخ بالای قتل زنان و خشونت علیه زنان به ندرت در داخل این کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

قتل زنان در آمریکا رکورددار در میان کشورها

بررسی قتل زنان در آمریکا نشان می‌دهد که آمار قتل زنان در این کشور حتی در مقایسه با کشورهایی که آمار بالای کشتار زنان را دارند، باز هم بالاتر است.

به عنوان مثال فرانسه بالاترین نرخ قتل زنان را در اروپای غربی دارد اما با این حال، زنان در آمریکا 10 برابر بیشتر از فرانسه کشته می‌شوند؛ حتی با احتساب نسبت جمعیت، قتل زنان در آمریکا دو برابر فرانسه است.

قانون اساسی آمریکا از زنان محافظت نمی‌کند

قانون اساسی آمریکا هنوز به اندازه کافی از شهروندان در برابر تبعیض جنسی محافظت نمی‌کند.

با شکست اصلاحیه حقوق برابر  (ERA)، قانون اساسی آمریکا هنوز به اندازه کافی از شهروندان در برابر تبعیض جنسی محافظت نمی‌کند و زنان آمریکایی را با یک سیستم قانونی که هرگز قرار نبود از آنها محافظت کند، در بلاتکلیفی قرار می‌دهد.

زمانی که نوبت به قانون‌گذاری و سیاست حمایت از زنان در برابر خشونت می‌رسد، به نظر می رسد که آمریکا کوتاهی کرده است، 13 ایالت هنوز حتی در قوانین کیفری خود تعاریف یا مجازاتی برای خشونت خانگی ندارند که پیگرد قانونی قتل زنان  را حتی دشوارتر می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *