بحران انسانی یمن؛ موضوعی فراموش شده برای غرب

14:33 - 16 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۶۸۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یمن و مقامات غربی اگرچه ادعای توجه به مردم یمن را دارند اما بحرانی که مردمی این کشور با آن مواجه هستند به فراموشی سپرده شده است.

خبرگزاری میزان - درگیری در یمن، حتی هنگامی که ذکر می‎شود، اغلب به عنوان جنگ «فراموش شده» توصیف می‎شود؛ این بحران در کشوری عمدتا ناشناخته در حال وقوع است و فاقد ویژگی‎هایی است که توجه غرب را به خود جلب کند.

یمن منابع هیدروکربنی کمی دارد و تعداد کمی از یمنی‌ها در موج گسترده پناهجویان که به سمت اروپا می‌روند ظاهر می‌شوند؛ نفوذ عربستان و امارات - دولت های خارجی اصلی درگیر در این بحران - توجه عمومی را به این موضوع از بین می‌برد.

به گزارش اندیشکده «چتم هاوس»، مردم یمن همچنین فقر و مسئولیت‌های سنگینی را که چنین جنگ‌هایی به همراه دارد به یاد می‌آورند؛ با این حال، در میان غم و اندوه، گاه به گاه گذرگاهی وجود دارد که یمن آرام‌تر را به یاد می‌آورد.

در مارس 2015، ائتلافی به سرکردگی عربستان، با حمایت امارات، مداخله نظامی را آغاز کرد تا رئیس جمهور فراری یمن را به قدرت بازگرداند.

رژیم‎های سعودی و اماراتی انتظار داشتند ظرف چند هفته در این جنگ پیروز شوند اما از آن زمان تاکنون، اقدامات ائتلاف عربستان علیه یمن عمدتا بمباران هوایی بوده است؛ تلفات جمعیت 30 میلیونی یمن بسیار زیاد است.

 پس از هفت سال جنگ، 377 هزار نفر جان باختند که 150 هزار نفر از آنها مستقیم و بقیه غیرمستقیم بر اثر بیماری‌های مرتبط با گرسنگی جان خود را از دست دادند و حدود چهار میلیون نفر آواره شده‌اند.

جنگ اکنون در هشتمین سال خود است، با این حال تغییرات اندکی در روی داده و غیرنظامیان قربانیان اصلی باقی می‌مانند.

به دلیل بودجه ناکافی، برنامه جهانی غذا به صورت ماهانه تنها به نیمی از 17 میلیون یمنی که به آن نیاز دارند کمک می‌کند.

طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل تا اواسط نوامبر 2022 به سختی 50 درصد از بودجه مورد نیاز را دریافت کرده و تنها نیمی از امکانات پزشکی این کشور فعال است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *