آلمان اصلی‌ترین تامین کننده تسیلحات برای رژیم‎های متجاوز/ از رژیم بعث تا مشارکت در جنگ یمن

14:58 - 05 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۲۹۷۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آلمان در دهه‌های اخیر صدور تسیلحاتی به کشورهای ناقض حقوق بشر داشته است.

خبرگزاری میزان - در سال‌های اخیر کمپین‌های ضد تجارت تسلیحات، انتقاداتی را علیه کشورهای غربی به دلیل ارسال سلاح به کشورهایی مانند عربستان و امارات مطرح کرده‌اند.

آلمان نیز از کشورهایی است که با وجود انتقادات گسترده بین‌المللی، صادرات سلاح به برخی کشورهای ناقض حقوق بشر را ادامه داده است.

آلمان اصلی‌ترین تامین کننده تسیلحات شیمیایی رژیم بعث عراق

با وجود ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی توسط سازمان ملل، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا رژیم بعث عراق را به این سلاح‌ها تجهیز کردند.

به گزارش «گاردین»، تعداد شرکت‌های آلمانی که به رژیم سابق عراق تسلیحات شیمیایی می‌دادند به 80 شرکت می‌رسد؛ گزارشی که در سال 2002 به سازمان ملل ارسال شد نشان داد که شرکت‌های آلمانی در طول جنگ رژیم بعث علیه ایران به عراق در ساخت سلاح‌های شیمیایی و متعارف کمک کردند.

«اشپیگل»، بزرگترین شرکت رسانه‌ای آلمان، گزارش داد که یک مامور عراقی با یک افسر آلمان غربی آن زمان برای انتقال یک شرکت شیمیایی به عراق همکاری کرده است.

بر اساس این گزارش در سال 2002، عراق، آلمان را به عنوان کشوری معرفی کرده که شرکت‌هایش بیشترین کمک را به رژیم بعث برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی انجام دادند.

گزارش ارسالی به سازمان ملل در آن سال نشان می‌داد که این فهرست شامل نام چندین آزمایشگاه تحقیقاتی خصوصی و دولتی و همچنین افراد متعددی از آلمان است.

جریان تسلیحاتی آلمان به عربستان

دولت آلمان در کنار کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس، از تامین کنندگان اصلی تسلیحات عربستان در جنگ علیه یمن است.

این کشور در سال 2018 و در پی قتل «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی، برخی محدودیت‌ها را در قبال صادرات تسلیحات به این کشور اعمال کرد.

با این وجود پس از دیدار «اولاف شولتز»، صدراعظم آلمان، از عربستان و امارات در سال جاری، این قرارداد تسلیحاتی از سر گرفته شد و توافق جدید شامل 34 میلیون دلار تسلیحات و تجهیزات برای جت‎های جنگنده «یوروفایتر و تورنادو» خواهد بود.

یکی دیگر از فروش‌های کوچکتر، قطعات یدکی هواپیماهای «ایرباس A330» را به عنوان بخشی از توافقنامه همکاری اروپایی به ریاض عرضه می‌کند.

این جریان تسلیحاتی در حالی ادامه پیدا می‌کند که بر اساس گزارش‌های مستدل بی‌شماری، تسیلحات کشورهای غربی از سوی عربستان در عملیات‌هایی استفاده شده که مصداق بارز جنایت جنگی به شمار می‌روند.

یکی از احزاب آلمان نیز این توافق جدید آلمان را با عربستان، «جنایت‌آمیز» توصیف کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر آلمان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *