رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شهادت عمار مفلح؛ نتیجه سکوت مدعیان غربی در برابر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

12:07 - 13 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۱۸۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سکوت مدعیان غربی حقوق بشر سبب شده تا رژیم صهیونیستی هراسی از لزوم پاسخگویی به ارتکاب جنایات جنگی خود نداشته باشد.

خبرگزاری میزان – شهادت «عمار مفلح»، جوان 23 ساله فلسطینی اگرچه از بعد سیاسی و امنیتی و هنگام بررسی چشم انداز مقاومت فلسطین در پی وقوع این جنایت، قابل ملاحظه است اما از جنبه حقوق بشری به ویژه خونسردی تام و تمام نظامی صهیونیستی در هنگام شلیک به وی از فاصله نزدیک اهمیت زیادی دارد.

انتشار ویدئوی شلیک نظامی صهیونیست به «عمار مفلح» جوان فلسطینی در «نابلس» موجی از انزجار و خشم از جنایت‌های رژیم صهیونیستی را نه تنها در منطقه بلکه در جهان به راه انداخت.

با وجود تاکید مجدد و گسترده بر محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، مردم فلسطین همچنان تحت فشار ماشین جنایت این رژیم قرار دارند، زیرا نهادهای موثر بین المللی به دلیل حمایت کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی همچنان در برابر این جنایت‌ها سکوت پیشه کرده اند.

صحنه ترور «عمار مفلح» در واقع نشان دهنده جنایت فجیع و تمام عیار و ترور خونسردانه توسط رژیم صهیونیستی است که همزمان چشم انداز سیاست کابینه افراط گرای آتی رژیم صهیونیستی را نیز نمایان می‌کند.

اگرچه ویدئوی شلیک نظامی صهیونیست به «عمار مفلح» سبب شد تا بار دیگر جهان متوجه جنایت‌های رژیم صهیونیستی شود، باید توجه داشت که احقاق حق فلسطینیان نیازی به چنین مدارک و شواهدی ندارد، زیرا جنایت‌های هولناک رژیم صهیونیستی تاکنون به اشکال مختلف ثبت و ضبط شده است.

به تایید ناظران بین المللی و کارشناسان حقوق بشری، آنچه در مورد «مفلح» و ده‌ها غیرنظامی غیرمسلح فلسطینی که مستقیما و بدون هیچ توجیهی هدف قرار گرفتند، جنایت جنگی است که جامعه جهانی هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

لازم به ذکر است که براساس قوانین بین المللی بشردوستانه هدف قرار دادن غیرنظامیان و حمله به آن‌ها اعم از گروهی یا فردی ممنوع و احترام به جان و تمامیت جسمی و روحی آن‌ها و حمایت و رفتار انسانی با آن‌ها لازم الاجراست.

در عین حال، براساس اعلام سازمان ملل، جنایت جنگی، نقض قوانین بین‌المللی است و مسئولیت کیفری براساس قوانین بین المللی در نتیجه ارتکاب جنایاتی مانند نسل کشی و جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی متوجه عامل و عاملان است.

البته فهرست جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز فهرست بلند بالایی است؛ از بمباران ساختمان‌های دولتی، منازل غیرنظامیان، سازمان‌های بین المللی بشردوستانه، امکانات پزشکی و رسانه‌ها تا محاصره منطقه ای با جمعیت 2 میلیون نفری که اکنون به بزرگ ترین زندان روباز جهان معروف است؛ از کشتار غیرنظامیان و کودکان تا تخریب منازل و غصب مزارع فلسطینیان.

شهادت 200 فلسطینی در سال 2022 توسط رژیم صهیونیستی

شهادت «مفلح» در پی تشدید تنش‌های جدید و فزاینده در اراضی اشغالی فلسطین، تعداد فلسطینی‌های شهید را طی سه روز به 9 نفر از جمله یک کودک رساند.

براساس آمار رسمی فلسطین، از ژانویه تاکنون بیش از 200 فلسطینی توسط سربازان صهیونیست شهید شده اند که 50 نفر از آن‌ها در نوار غزه بوده اند؛ این در حالیست که در بازه زمانی مشابه حدود 20 صهیونیست بر اثر عملیات مقاومتی فلسطینیان به هلاکت رسیدند.

باید توجه داشت که تشدید تنش‌ها در اراضی اشغالی، سبب شده تا سال 2022 مرگبارترین سال از زمان پایان انتفاضه دوم در سال 2005 باشد؛ زیرا تاکنون دستکم 214 فلسطینی در اراضی اشغالی نوار غزه، کرانه باختری و «قدس شرقی» به شهادت رسیدند.

در میان شهدای فلسطینی شمار قابل توجهی کودک هستند.

آن چه مشخص است سرعت گرفتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی سبب می‌شود مقاومت فلسطین بیش از هر زمان دیگری فعال شده و پاسخ متقابل را ارائه کند.

واکنش‌های بین المللی به جنایت اخیر رژیم صهیونیستی

تعداد بی‌سابقه فلسطینی‌هایی که در سال جاری توسط نظامیان صهیونیست به شهادت رسیدند، نگرانی فزاینده‌ای را در میان ناظران بین المللی برانگیخته است؛ آن‌ها هشدار می‌دهند اقدام غیرقابل توجیه رژیم صهیونیستی منجر به خشونت بیشتر و بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

اما شهادت «مفلح» آن هم با چنین روش جنایتکارانه ای سبب شد تا موجی از محکومیت رژیم صهیونیستی در جهان راه بیفتند؛ تاکنون سازمان‌ها، گروه‌ها و افراد متعدد فعال در زمینه حقوق بشر این جنایت را محکوم و خواستار پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی شدند.

آن‌ها تاکید کردند که با توجه به قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در مسیر تشکیل کابینه راست گرای افراطی، پیش بینی می‌شود که تیراندازی و رفتار خصمانه علیه فلسطینیان تشدید شود.

بنیاد بین المللی حقوق بشر نیز از جامعه بین المللی خواست تا رژیم صهیونیستی را تحت تحریم قرار دهد.

در عین حال، فرستاده سازمان ملل در خاورمیانه، می‎گوید که از این قتل وحشت زده شده و این گونه حوادث باید مورد بررسی سریع و کامل قرار بگیرد.

سازمان عربی حقوق بشر اعلام کرد که جنایت شنیع یکی از نظامیان اشغالگر در هدف قرار دادن یک شهروند فلسطینی غیرمسلح از فاصله نزدیک نایتی است که نشان‌دهنده میزان تشنگی اشغالگران برای خون فلسطینی‌ها و نقض حق حیات است.

سکوت مدعیان غربی حقوق بشر در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در چارچوب حملات مبتنی بر نسل کشی خود، اخیرا در پی تشدید یورش‌ها به کرانه باختری، چندین فلسطینی را به شهادت رسانده و ده‌ها نفر دیگر را مجروح کرد.

در واقع، حملات اخیر بخشی از سری حملات سیستماتیک رژیم صهیونیستی علیه مردم کرانه باختری اشغالی از سال 1967 تلقی می‌شود که در کنار تداوم سیاست شهرک سازی و کشتار با نقض قوانین بین المللی و بشردوستانه انجام می‌شود.

رژیم صهیونیستی پس از تحمیل خود به منطقه و جهان توسط استعمارگران، همواره ثابت کرده که دست از هدف قرار دادن، کشتار و آوارگی فلسطینی‌ها بر نمی‌دارند.

سکوت، چشمپوشی و نادیده گرفتن جنایت‌های رژیم صهیونیستی از سوی حامیان و متحدان غربی این رژیم را می‌توان مهم ترین دلیل بی پروایی صهیونیست‌ها برای تشدید خشونت در اراضی اشغالی خواند.

این مدعیان حقوق بشر در حالی همچنان از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند که «مفلح» در برابر چشم جهانیان ترور شد؛ البته آن‌ها در همنوایی و توجیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی هر فلسطینی خواهان حقوق خود را با برچسب‌های مورد تایید رژیم صهیونیستی مانند افراطی، ... معرفی می‌کنند.

این در حالی است که چنین جنایت مستند و آشکاری باید در دادگاه کیفری بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و ارتش رژیم صهیونیستی محاکمه شود؛ آن چه مشخص و مورد تایید و تاکید است این که در صورتی که جنایت آشکار رژیم صهیونیستی علیه «مفلح» بدون مجازات بماند، انجام این دست ترورها توسط رژیم صهیونیستی رایج شده و نقض آشکار حقوق بشر ادامه خواهد یافت.

حمایت کشورهای غربی مدعی حقوق بشر از رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایش عملا پاسخگویی سران و نظامیان صهیونیستی در رابطه با قتل عام غیرنظامیان فلسطینی و نقض حق حیات آن‌ها را از دستور کار خارج کرده است.

به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که سیاست استانداردهای دوگانه مدعیان حقوق بشر پایان یابد؛ اگر جامعه جهانی واقعا به طور جدی خواهان عدم تجربه جنگ جدیدی در منطقه است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *