گسترش صلح و سازش با اقدامات دستگاه قضا/ برگزاری پویش حسینی موجب رهایی 158 محکوم از قصاص نفس و آزادی بیش از ۳ هزار زندانی شد

7:58 - 28 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۶۲۹۸
ستاد ملی صبر با هدایت فعالان عرصه صلح و سازش و جلب مشارکت مردم در قالب «پویش به عشق حسین (ع) می‌بخشم» موفق به اخذ رضایت در 158 فقره پرونده حکم قصاص نفس و آزادی بیش از 3 هزار زندانی از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی در سال‌جاری شد.

خبرگزاری میزان - در فرهنگ و آموزه‌های دینی ایرانیان مکررا به بخشش و گذشت از خطا توصیه شده و در باور عمومی ما نیز عفو بر انتقام‌جویی و کینه‌ورزیی ارجحیت دارد.

از طرفی صرف اجرای خشک و بی‌روح قانون نمی‌تواند اختلافات را به طور ریشه‌ای حل و فصل کند، در حالی که عفو و بخشش محبوبیت انسان را افزایش داده و کینه ها را تبدیل به محبت و دوستی می کند، اما اجازه عفو و گذشت از گناه در صورتی داده شده که خطا و اشتباه ناشی از «غفلت، جهل و نادانی» و توام با ندامت و پشیمانی خطا کار باشد.

تشکیل ستاد ملی صبر به عنوان یک نهاد فرابخشی و مردمی در کنار مرکز توسعه حل اختلافات قوه قضاییه به جهت ایجاد و ترویج صلح و سازش با بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی در ۲ سطح «صلح یاری و سفیران صلح» و با تجمیع تمامی ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی گام‌ موثری در تحقق توسعه و ترویج فرهنگ و صلح وسازش بین مردم بوده است.

برهمین اساس ستاد ملی صبر در راستای ایجاد صلح و سازش همزمان با مناسبت‌های مختلف بویژه مناسبت‌های مذهبی با همکاری ستادهای صبر استانی اقدام به برگزاری پویش‌های مختلف مردمی کرده است، پویش مردمی «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» یکی از اقداماتی است که در راستایی ایجاد صلح و سازش بین طرفین پرونده با کمک دستگاه قضا از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی در سال‌جاری اجرا شده است.

با آغاز به کار این پویش سراسری توسط ستاد ملی صبر به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع)، با همت و تلاش صلح یاران و هسته‌های جهادی بخشایش، شوراهای حل اختلاف ویژه زندان و همیاری خیران، معتمدان محلی زمینه بخشش، از سوی اولیای دم برای رهایی محکومان از قصاص نفس، گذشت شکات برای آزادی زندانیان و یا ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های اختلافی فراهم شد.

 در این گزارش به اقدامات اخیر ستاد ملی صبر در زمینه ایجاد صلح و سازش بین طرفین در دعاوی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و محلی در قالب برگزاری پویش مردمی «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» پرداخته شده است.

اطلاع رسانی برای جلب مشارکت مردم در پویش

ستاد ملی صبر با توجه به ظرفیت‌های مردمی و روحیه گذشتی که در مردم کشورمان وجود دارد از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی سال‌جاری «پویش به عشق حسین (ع ) می‌بخشم» را برگزار کرده و در راستای ایجاد صلح و سازش و جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم در برگزاری این پویش حسینی اطلاع رسانی گسترده‌ای از طریق «آگهی نماهای شهری (بیلبورد‌)، اتوبوسرانی و فضای مجازی» انجام داده است.

این ستاد همچنین با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی متروی تهران، معرفی پویش توسط « ۱۹۵ مانیتور و پنجاه بنر» در ایستگاه‌های پرتردد، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و ۲ هزار دستگاه اتوبوس را انجام داده و از طریق سازمان زیباسازی شهر تهران در سطح شهر نسبت به اکران پوستر این پویش اقدام کرده است.

واعظان و مداحان اهل‌بیت نیز با دعوت دبیر ستاد ملی صبر در جهت توسعه فرهنگ صلح و سازش بین مردم در سخنرانی‌های خود درباره ارزش گذشت و عفو و آثار مثبت دنیوی و اخروی آن تبلیغ کرده و مردم را به مشارکت بیشتر در برگزاری «پویش به عشق حسین (ع ) می‌بخشم» دعوت کردند.

رهایی 12 محکوم از قصاص نفس در حدود 10 روز اول محرم

 باتوجه به تلاش‌های انجام شده و اقدامات فوق در دهۀ اول ماه محرم سال‌جاری رهایی ۱۲ محکوم از قصاص نفس محقق شد که نشان از اعتقادات مردم به ائمه اطهار و تاثیرپذیری آنان از سیره این بزرگواران است.

این میزان رهایی از قصاص نفس در 10 روز در نتیجه جلب رضایت و گذشت اولیای‌دم با همت و تلاش جهادی اعضا ستاد ملی صبر در سراسر کشور شامل « ۴ محکوم به قصاص در استان خوزستان، ۲ محکوم در استان فارس، یک محکوم در استان اردبیل، یک محکوم در استان ایلام، یک محکوم در استان کرمان، یک محکوم در استان گلستان، یک محکوم در استان کرمانشاه و یک محکوم در استان مرکزی» ممکن شده است.

 رهایی ۴۵ محکوم از قصاص نفس و آزادی ۱۰۰ زندانی در حدود ۲۰ روز ابتدایی ماه محرم سال‌جاری

با گذشت 20 روز از ماه محرم بر اساس اعلام دبیر «ستاد ملی صبر» با به میدان آمدن مردم در قالب پویش «به عشق حسین (ع ) می‌بخشم» موجبات آزادی ۱۰۰ زندانی در بخش‌های مختلف بویژه زندانیان جرایم غیرعمد و بدهکاران مالی فراهم شده و در قالب همین پویش حسینی یک مورد گذشت از قصاص عضو در استان چهارمحال بختیاری و ۴۵ مورد رهایی محکومان از قصاص نفس در سراسر کشور با تلاش همکاران ستاد ملی صبر و گذشت اولیای دم از حق قانونی خود یعنی قصاص نفس اتفاق افتاده است.

رهایی 106 محکوم از قصاص نفس با گذشت 37 روز از آغاز ماه محرم

همچنین با گذشت 37 روز از ماه محرم و درهفتمین روز از ماه صفر، ابوالفضل محبی از موفقیت اعضای این ستاد در سراسر کشور در ۱۰۶ جلب رضایت قطعی اولیای دم پرونده‌های قصاص نفس در قالب پویش «به عشق حسین(ع) می‌بخشم» خبرداد.

خبرگزاری میزان، جهت اطلاع رسانی نتیجه‌نهایی و ثمره برگزاری «پویش به عشق حسین (ع ) می‌بخشم»، با ابوالفضل محبی دبیرستاد ملی صبر، گفت‌وگوی زیر را ترتیب داده است.

رهایی 158 محکوم از قصاص نفس

ابوالفضل محبی در خصوص نتایج نهایی برگزاری «پویش به عشق حسین (ع ) می‌بخشم»، اظهارکرد: جهت تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حل و فصل کارها بدست خود مردم که صاحبان کشور و آینده هستند و به برکت نام و حرمت ابا عبدالله حسین(ع)، مشارکت چشمگیر مردم و همدلی و هدایت فعالان عزیز عرصه صلح و سازش در کشور ایران اسلامی؛ برگزاری «پویش به عشق حسین (ع ) می‌بخشم» منجر به اخذ رضایت در 158 فقره پرونده منتهی به حکم قصاص نفس و 2 فقره قصاص عضو شد.

آزادی 3 هزار و 180 زندانی و سازش در 320 پرونده

وی با بیان اینکه مهم ترین و ارزشمندترین کار این است که انسان بتواند دیگران را ببخشد، افزود: آزادی 3 هزار و 180 زندانی و حل وفصل 320 فقره پرونده با موضوع دعاوی طایفه ای و نزاع دست جمعی در سراسر کشور از دیگر نتایج چشمگیر برگزاری این پویش حسینی بود.

دبیر ستاد ملی صبر همچنین تاسیس شوراهای حل اختلاف و ذیل آن تشکیل ستاد ملی صبر را از اقدامات هوشمندانه قوه قضاییه برای حل امور و اختلافت بدست نخبگان و بزرگان محلی دانست و گفت: اعضا و صلح یاران ستاد صبربا تکیه بر باورها و ظرفیت‌های مردمی در جهت ایحاد صلح وسازش بین مردم تا کنون با موفقیت عمل کرده و برای توسعه این امور مهم و ارزشمند درآینده نیز تلاش بیشتری خواهند کرد.

بیشتربخوانید:

پویش «به عشق حسین (ع) می‌بخشم» منجر به رهایی ۹ محکوم از قصاص و آزادی ۱۶۹ زندانی در هفته گذشته شد

انتهای پیام/


برچسب ها: ستاد صبر پویش پویش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *