رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نگاهی به پرونده‎های فرانسه در دیوان اروپایی حقوق بشر

12:28 - 24 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۵۱۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به پرونده‌های فرانسه در دیوان اروپایی حقوق بشر به خوبی می‌تواند عمق فاجعه نقض حقوق بشر در این کشور مدعی را آشکار کند.

خبرگزاری میزان – دیوان اروپایی حقوق بشر که بر مبنای معاهده «رم» در سال 1959 در چارچوب شورای اروپا تاسیس شد، مرجعی قضایی برای تضمین اقدامات کشورها با کنوانسیون حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی است.

فرانسه کنوانسیون مذکور را که بر حق زندگی، حق محاکمه عادلانه، آزادی بیان، فکر، مذهب، ممنوعیت شکنجه یا مجازات‌ها و رفتارهای غیرانسانی و تحقیرآمیز، ممنوعیت بردگی و کار اجباری، ممنوعیت بازداشت خودسرانه، ممنوعیت تبعیض، ... مورد تاکید قرار می‌دهد، در سال 1974 تصویب کرد و در سال 1981 حق دادخواست فردی به دیوان اروپایی حقوق بشر را پذیرفت.

تاکنون پرونده‌های زیادی علیه فرانسه در دیوان مذکور مطرح شده است؛ در جولای سال جاری فرانسه 601 پرونده در دیوان اروپایی حقوق بشر داشت.

عمده پرونده‌های مطرح شده علیه فرانسه در دیوان اروپایی حقوق بشر مربوط به شرایط بازداشت، قانون اتباع خارجی، قانون خانواده و استفاده بیش از حد زور توسط پلیس است.

نگاهی مختصر به پرونده‌های اخیرا مطرح شده علیه فرانسه در دیوان اروپایی حقوق بشر به خوبی می‌توانند اهمیت و ارزش حقوق بشر را برای این کشور مدعی معرفی خود به عنوان «مهد آزادی و حقوق بشر در جهان» نشان دهد.

محکومیت به دلیل عدم انجام وظیفه حفاظت از یک کودک مسلمان در سیستم مراقبتی

به گزارش «لوموند»، دیوان اروپایی حقوق بشر در نوامبر 2022 فرانسه را به دلیل عدم انجام وظیفه برای محافظت از یک کودک تحت مراقبت محکوم کرد.

یکی از بندهای شکایت یک تبعه مسلمان فرانسه متولد 1971 که در سنین 5 تا 20 سالگی در مراکز نگهداری کودکان علیه فرانسه این بود که وی 13 سال قربانی خشونت جنسی خانواده ای قرار گرفت که دولت فرانسه برای سرپرستی وی تعیین کرده بود.

وی همچنین از دولت فرانسه به دلیل نادیده گرفتن بند الزام مذهب خانواده میزبان در قانون حمایت از کودکان برای وی که از خانواده ای مسلمان بود و به سرپرستی خانواده ای غیرمسلمان سپرده شده بود، شکایت کرد.

این فرد بارها به دلیل قربانی تجاوز جنسی شدن از سوی خانواده میزبان به پلیس مراجعه کرد، اما نتیجه ای نگرفت.

شکایت او به دادگاه‌های ملی فرانسه در سال 2000 نیز با شکست مواجه شده بود، اما در نهایت شکایت او به دیوان اروپایی حقوق بشر در سال 2022 به نتیجه رسید و فرانسه در این پرونده محکوم شد.

محکومیت به دلیل نقض آزادی بیان

نمونه دیگر از محکومیت فرانسه در دیوان اروپایی حقوق بشر، پاردوکسی قابل توجه را نشان می‌دهد؛ فرانسه آزادی بیان یک فعال را نقض کرد.

به گزارش « journals»، دیوان اروپایی حقوق بشر در اکتبر 2022 فرانسه را به دلیل نقض آزادی بیان یک فعال محکوم کرد.

دیوان اروپایی حقوق بشر در این پرونده تاکید کرد که حکم صادره توسط دادگاه فرانسوی در مورد یک فعال را اقدامی سیاسی خواند.

محکومیت به دلیل حکم بازداشت سنگین

به گزارش « courthousenews»، دیوان اروپایی حقوق بشر در اکتبر 2022 فرانسه را در پرونده شکایت یک زندانی محکوم به بازداشت خانگی مقصر دانست.

شاکی پرونده مذکور یک مرد 34 ساله فرانسوی آفریقایی تبار بود که به اتهام داشتن دیدگاه‌های افراطی به 13 ماه حبس خانگی محکوم شده بود و موظف بود روزی سه بار به کلانتری مراجعه کرده، عصرها از خانه خارج نشده و برای خروج از شهر مجوز بگیرد.

تلاش‌های این جوان برای احقاق حق در دادگاه‌های ملی فرانسه بی نتیجه ماند و در نهایت وی به دیوان اروپایی حقوق بشر شکایت کرد.

دیوان اروپایی حقوق بشر حکم مذکور را  نقض حقوق بشری و حقوق اولیه خود خوانده و تاکید کرد که این حکم تبعیض آمیز سبب از دست دادن خانه، کار و شرافت شاکی شده است.

فرانسه در دفاع از خود برای صدور این حکم ادعا کرد که وضعیت‌های اضطراری به دولت‌های دموکراتیک و پلیس آن‌ها برای دفاع از خود، برقراری نظم در مواجهه با یک خطر استثنایی و قریب‌الوقوع اجازه می دهد تا مظنونان را بدون حکم بازرسی، تظاهرات را ممنوع و با محاکمه، حبس خانگی را اعمال کند.

محکومیت به دلیل سیاست های کرونایی

به گزارش « strasbourgobservers»، دیوان اروپایی حقوق بشر در اکتبر 2022 فرانسه را به دلیل سیاست‌های اخذ شده در دوران شیوع بیماری کرونا محکوم کرد.

دیوان اروپایی حقوق بشر با اشاره به عدم موفقیت دولت فرانسه در کاهش شیوع کرونا، اعلام کرد که چنین سیاست‌هایی به نقض حقوق بشر منجر شدند.

محکومیت به دلیل امتناع از بازگرداندن اعضای داعشی

به گزارش « strasbourgobservers»، دیوان اروپایی حقوق بشر در سپتامبر 2022 به فرانسه دستور داد تا درخواست بازگشت دو زن فرانسوی را که با همسران خود برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه سفر کرده بودند، مجددا بررسی کند.

این پرونده در پی شکایت والدین دو زن مذکور به دیوان اروپایی حقوق بشرمتعاقب ناکامی در دادگاه‌های ملی فرانسه مورد بررسی قرار گرفت.

دیوان اروپایی حقوق بشر امتناع فرانسه از بازگرداندن زنان و کودکان داعشی را نقض حقوق ورود به قلمرو ایالتی دانست که یکی از آن‌ها تبعه آن است.

فرانسه برای سال‌هاست که در برابر درخواست‌های گروه‌های حقوق بشر برای بازگرداندن زنان و کودکان داعشی با ادعای محاکمه آن‌ها در محل ارتکاب جنایت مقاومت می‌کند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که حدود 75 زن فرانسوی و 160 کودک آن‌ها در اردوگاه‌های هولناک خانواده‌های اعضای داعش گرفتار هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *