تداوم انفعال کلیسای کاتولیک فرانسه در موضوع رسوایی جنسی

8:28 - 18 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۷۱۷۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کلیسای کاتولیک فرانسه به بهانه‌های مختلف رسیدگی به شکایت‌های آزار جنسی توسط مقام‌های این نهاد را به تعویق می‌اندازد یا نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – انتشار اخبار و گزارش‌های پی در پی از آزار و تجاوز جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه لزوم بررسی دقیق این موضوع را مورد تاکید قرار می‌دهد.

به گزارش «نیویورک تایمز»، اخیرا اسقف اعظم «بوردو» اعتراف کرد که بیش از سه دهه پیش با یک دختر 14 ساله رفتار سرزنش آمیزی داشته و این امر عواقب پایدار و جبران ناپذیری برای وی داشته است.

این اعتراف یکی از چندین افشاگری بود که جمعی از اسقف‌های فرانسوی را مجددا در این هفته با چالشی آشوب برانگیز مواجه کرده و لزوم بررسی دقیق سوءاستفاده و آزار جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه را مورد تاکید قرار داد.

اعتراف اسقف اعظم «بوردو» که در سال 2019 بازنشسته شد، یکی از دو افشاگری اخیر بود که جامعه کاتولیک فرانسه را به تعجب واداشت.

اعتراف قبلی توسط اسقف اعظم «کرتیل» انجام شد؛ وی سال گذشته پس از چند دهه اتهام آزار جنسی کودکان از سمت خود استعفا داده و مورد پیگرد قانونی قرار گرفت.

جالب آن که مقام‌های کلیسای کاتولیک فرانسه تا زمانی که این موضوع رسانه ای نشده بود، پرونده وی را علنی نکردند.

ماه گذشته کاتولیک‌های خشمگین از این سکوت در مقابل کلیساهای کاتولیک اعتراض‌هایی برپا کرده و خواستار شفافیت بیشتر شدند؛ آن‌ها این سوال را مطرح کردند که کلیسای کاتولیک تا چه زمانی به پنهان کردن رسوایی جنسی ادامه خواهد داد.

براساس اعلام رئیس کنفرانس اسقف‌های اعظم فرانسه 11 اسقف در حال خدمت یا سابق کلیسای کاتولیک در پرونده‌های سوءاستفاده جنسی درگیر بوده یا هستند.

تاکنون چند اسقف از اتهام‌ها تبرئه شده اند و فقط یک کاردینال در پی اتهام آزار جنسی از کار برکنار شده است؛ ضمن این که هنوز خبر یا اقدام موثری از سوی کنفرانس اسقف‌ها برای پایان دادن به دهه‌ها سوءاستفاده جنسی مقام‌های کلیسای کاتولیک منتشر یا انجام نشده است.

اقدام‌های انجام شده از سوی کلیسای کاتولیک مانند پرداخت غرامت به قربانیان از طریق فروش املاک و مستغلات کلیسا چنان به کندی انجام شده و اقدامات دیگر چنان بی تاثیر بوده اند که امیدی برای بهبود اوضاع وجود ندارد.

در عین حال، منتقدان می‌گویند که تلاش برای مجازات مقام‌های متهم کلیسا برحسب جایگاه آنان متفاوت بوده است.

«واتیکان» از اظهارنظر درباره رسوایی سوءاستفاده جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه خودداری کرد.

محاسبه آزار جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه در سال گذشته به اوج رسید و تخمین زد که 200 تا 300 هزار کودک یا فرد آسیب پذیر طی هفت دهه گذشته توسط مقام‌های کلیسا مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

انجمن قربانیان آزار جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه می‌گویند که کلیسا باید سریع تر و فعال تر حرکت کند.

این انجمن در ماه سپتامبر اعلام کرد که تنها 60 مورد از حدود هزار ادعای آزار جنسی در کلیسای کاتولیک فرانسه بررسی شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *