رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

«ارتش مزدوران نقابدار» در مرزهای یونان؛ جزئیاتی جدید از جنایات علیه پناهجویان در اروپا

9:33 - 07 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۲۲۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک برنامه مستند جزئیاتی جدید از وضعیت بحرانی مرزهای یونان و اقدامات غیرقانونی علیه پناهجویان را آشکار می‌کند.

خبرگزاری میزان – برنامه مستند «ما خفی أعظم» که از سوی شبکه «الجزیره» تهیه شده ابعاد گسترده نقض حقوق بشر علیه پناهجویان را در مرزهای یونان نشان می‌دهد.

این برنامه مستند، جزئیات «ارتش مزدوران نقابدار» (ارتش سایه) در مرزهای یونان را نشان می‌دهد که مرتکب تخلفات فاحش علیه پناهندگان می شوند.

«ما خفي أعظم» صحنه‌ها و شهادت‌های وحشتناک بازماندگان پناهنده‌ای است که «ارتش نقابدار» آنها را به زور از مرزهای یونان بازگردانده است.

وزیر مهاجرت یونان از اظهار نظر در مورد تصاویر به دست آمده اجتناب می‌کند و می‌گوید ترکیه باید از مرزهای خود محافظت کند.

این برنامه مستند جزئیات اجبار افسران یونانی علیه یک پناهنده سوریه‌ای، برای پیوستن به «ارتش نقابدار» در ازای موافقت با عبور از مرز را مستند می‌کند.

بیشتر تصاویر افشا شده از پناهندگان کشورهای عربی را نشان می‌دهد که در ارتش نقابدار در ایستگاه مرزبانی یونان با ترکیه استخدام شده‌اند.

به عنوان بخشی از تحقیقات جدید تحت عنوان «ارتش سایه‌ها»، این برنامه تخلفات وحشتناکی را علیه پناهندگان در مرزهای اروپا فاش کرد که توسط افراد نقابدار، مزدورانی که هویت آنها مشخص نیست و بر اساس برنامه‌ریزی فشرده و برای اهداف مشخص به کار گرفته شده‌اند.

این برنامه که از شبکه الجزیره پخش شد، صحنه‌های تکان دهنده، شهادت‌ها و مصاحبه‌های اختصاصی را به نمایش گذاشت که تخلفات وحشتناک علیه پناهجویان در مرزهای یونان با ترکیه را مستند کرد.

در این مستند «یانیس واروفاکیس»، وزیر دارایی سابق یونان در اظهارات خود تیید کرد که نهادهای اروپایی، اتحادیه اروپا، دولت یونان و سایر دولت‌ها نیز یکی پس از دیگری مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند، آنها به عمد شرق مدیترانه را به گورستان آبی تبدیل کرده‌اند؛ طرحی برای انجام این کار با هدف بازدارندگی مهاجران وجود دارد و این یک سیاست بازگشت پناهجویان است.

«ناتالی گروبر»، مدیر بنیاد حقوق بشر «جوسور» برای پناهندگان، گفت که آنچه در حال وقوع است جنایات سازمان یافته‌ای است که توسط دولت‌های اروپایی انجام می‌شود و از کرواسی تا بلغارستان در حال وقوع است.

وی تاکید کرد که نام «ارتش در سایه» برای این کشور استفاده شده است؛ نخستین بار در یک تحقیق روزنامه‌نگاری که توسط گروهی از روزنامه‌نگاران تحقیقی انجام شد که ماه‌ها وقت صرف کردند تا آنچه اتفاق افتاده را ثابت کنند.

دولت های اروپایی تاکنون وجود ارتش نقابدار را به رسمیت نمی‌شناسند و صحبت در مورد آن را شایعاتی غیرمستند می‌دانند.

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد نقابدار زیر نظر سرویس های امنیتی اروپا از پناهندگان سوء استفاده می‌کنند.

در این مستند «حسن سعدون»، پناهجوی فلسطینی نیز به نوبه خود در مورد شکنجه‌هایی که توسط پلیس یونان انجام شده است، شهادت می‌دهد؛ پلیس یونان او را مورد ضرب و شتم قرار داد، شکنجه کرد و تمام وسایلش از جمله پاسپورت ترکیه را به سرقت برد و سپس به مرز ترکیه و یونان بازگرداند.

وزیر دارایی سابق یونان در پاسخ گفت که دولت این کشور بدتر از جنایتکارانی است که علیه پناهندگان مرتکب جنایت می شوند.

مستند «ما خفی أعظم» ده‌ها کلیپ ویدئویی را به دست آورد که موارد نقض وحشتناک پناهندگان را در دریا ثبت کرد؛ افراد نقابدار در یک قایق امنیتی یونانی در حال آموزش غرق کردن پناهجویان در یک قایق لاستیکی هستند و چند روز بعد فیلم‌های دیگری رصد و تعدادی از اجساد این پناهجویان در مرز ترکیه کشف شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *