نقش کمتر شناخته شده سوئد در برده‌داری و تجارت برده

15:37 - 03 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۸۶۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاهی به تاریخ اروپا نشان می‌‎دهد که بسیاری از کشورهای این قاره در استعمار و برده‌داری نقشی پررنگ داشته‌‎اند.

خبرگزاری میزان - در اطراف استکهلم، خیابان‌ها، ساختمان‌ها و مجسمه‌های مرتبط با نقش سوئد در تجارت برده وجود دارد، اما تعداد کمی از افرادی که هر روز از کنار آن‌ها می‌گذرند، داستان‌های آنها را می‌دانند.

به گزارش «لوکال»، اگرچه سوئد یک قدرت استعماری بزرگ نبود و بیشتر مستعمرات آن عمر کوتاهی داشتند، اما این امر به خاطر کمبود جاه‌طلبی نبود؛ مهم‌ترین مستعمره آن «سنت بارتلمی» بود که نزدیک به یک قرن سوئد مالکیت آن را داشت.

فقدان تحقیق در مورد استعمارگری سوئد، تعیین کمیت دخالت این کشور را در برده‌داری دشوار می‌کند، اما یک مورخ می‌گوید که حدود 12 تا 13 هزار اسیر آفریقایی با کشتی‌های سوئدی به این کشور منتقل شده‌اند.

شاید در مقایسه با کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس این رقم کوچک به نظر برسد اما نشان از جاه‌طلبی این کشور داشته است.

تحقیقات و تمرکز آکادمیک بیشتری روی این بخش از تاریخ سوئد مورد نیاز است و این کشور باید مشارکت خود را در برده‌داری و تجارت برده در طول تاریخ به رسمیت بشناسد.

بیشتر بخوانید:

پروژه‌های مختلف می‌توانند به سوئدی‌ها نشان دهند که چگونه زندگی روزمره آنها با این تاریخ شکل گرفته است.

تأثیر برده‌داری در طول تاریخ بر ساختارهای جامعه که امروز سیاه‌پوستان در سوئد را تحت تأثیر قرار می‌دهند، «آنقدر واضح است که توضیح آن دشوار نیست».

یک مورخ سوئدی می‌گوید: این امر (برده‌داری) در تمام سیستم های جامعه ما ریشه دوانده و همه چیز تمام نشده است، ما با آن زندگی می‌کنیم – نه به صورت غل و زنجیر یا مالکیت افراد دیگر بر انسان‌ها، اما نابرابری را به وضوح در بازار مسکن، بازار کار، دسترسی به مراقبت بهداشتی، در هر جایی که ممکن است بر اساس نژاد سخن به میان آید، وجود دارد.

پروژه‌هایی مانند گسترش برنامه‌های درسی مدارس یا برپایی بناهای یادبود و افزودن به نمایشگاه‌ها و موزه‌ها می‌تواند بخشی از آگاهی عمومی درباره برده‌داری و نقش سوئد در این موضوع باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد برده‌داری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *