دگرسازی از مسلمانان؛ پروژه ای برای تداوم تبعیض در دانمارک

12:13 - 02 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۶۳۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اسلام هراسی و دگرسازی مسلمانان در کشورهای شمال اروپا به ویژگی این کشورها تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – دانمارک به عنوان یک کشور مدعی در زمینه تساهل مذهبی به روش‌های مختلف در حال دگرسازی از جمعیت مسلمان خود است.

به گزارش «تی آر تی»، دانمارک در چارچوب فعالیت‌های اسلام هراسانه و اسلام ستیزانه رایج در اروپا به دسته بندی مسلمانان براساس کشورهای مبدا اقدام کرده است؛ اقدامی که منتقدان از آن به عنوان تبعیض بیشتر علیه جامعه مسلمانان یاد می‌کنند.

این دسته بندی تحت اصطلاح «MENA» برای مهاجران از خاورمیانه و شمال آفریقا اعمال می‌شود.

اصطلاح مذکور که یک اصطلاح استعماری است نخستین بار در دهه 1850 توسط انگلیس ابداع و در ادامه توسط یک نظامی ارشد آمریکایی رایج شد.

فهرست دسته بندی مهاجران در دانمارک در سال 2020 معرفی و از آن زمان به شعار سیاسی مهمی در این کشور تبدیل شد.

درخواست مهاجرانی که در فهرست کشورهای عضو «MENA» قرار می گیرند، در چارچوب مقررات جدید شهروندی جدا از دیگر مهاجران غیر غربی مورد بررسی قرار می گیرد.

منتقدان تاکید دارند که چنین اقدامی می‌تواند به تبعیض بیشتر علیه ساکنان و مهاجران مسلمان دانمارک منجر شود.

یک جامعه شناس در این باره گفت: سیاستمداران ابزار آماری واضحی برای تمایز بین متقاضیان مسلمان از دیگر متقاضیان غیرغربی مهاجرت به دست آورند و ممکن است براساس آن با نظارت اندک هرگونه درخواست شهروندی مسلمانان را رد کنند.

وی با اشاره به این که از این مقوله قبلا در تمایز بین مهاجران غیر غربی سوءاستفاده شده و به تفاوت‌های مشهود از نظر نرخ اشتغال و فقر منجر شده، گفت: موانع ساختاری برای مسلمانان از طریق سیاست‌ها و قوانین جدید در دانمارک افزایش یافته است.

در یک گزارش 2021 در این باره نیز تصریح شده است: این دسته بندی ممکن است به دولت این امکان را بدهد که به طور خاص شهروندان مسلمان را با استنباط مسلمان بودن آن‌ها بر اساس کشورهای مبدأ مورد هدف قرار دهد و به سیاستمداران اجازه دهد تا به صراحت علیه متقاضیان شهروندی مسلمان با نظارت عمومی کمی تبعیض قائل شوند.

با افزایش سیاست‌های ضد مسلمانان، بیگانه‌هراسی و ضد مهاجرتی در دانمارک، این کشور به عنوان جامعه ای مترقی پسانژادی است، بیش از پیش به کشورهای دارای اسلام هراسی و اسلام ستیزی در اروپا تبدیل می‌شود.

قوانین ضد مسلمانان در دانمارک در حالی تصویب و اجرایی می‌شوند که مسلمانان به صورت اتوماتیک به دلیل نداشتن مهارت زبانی، مشکلات اقتصادی و مذهبشان مورد توهین قرار می‌گیرند.

آن چه مشخص است، دگرسازی از مسلمانان روندی سراسری در اروپا برای باز تعریف به اصطلاح ارزش‌های لیبرال است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *