سیاست‌های استعماری اروپا؛ از اظهارات بورل تا وضعیت بحرانی پناهجویان در مرزها

8:35 - 02 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۸۶۰۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اظهارات نژادپرستانه اخیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر گذشته استعماری اروپا را آشکار کرد.

خبرگزاری میزان - از نظر تاریخی، مقامات غربی از برتری سفیدپوستان برای ترویج به حاشیه راندن گروه‌های دیگر و نژادپرستی در کشورها استفاده کرده‌اند، از این رو اقدام نظامی را برای ایجاد «تمدن» توجیه می‌کنند.

به گزارش «دوحه نیوز»، «جوزپ بورل»، اروپا را باغ آزادی سیاسی و رفاه اقتصادی می‌داند و مدعی است بقیه جهان «جنگلی» است که اروپا به دنبال محافظت از آن است.

این اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خشم جهانی را در پی داشته است.

کارشناسان استدلال می‌‎کنند که سخنرانی او «بوی نژادپرستی و امپریالیسم» می‌داد و منعکس‌کننده دیدگاه‌های منسوخ برخواسته از عقده برتری غرب بود.

«فیلیپ مارلیره»، کارشناس سیاست فرانسه و اروپا در کالج لندن، می‌گوید: این تشبیه به طرز وحشتناکی توهین آمیز است؛ این اظهارات رگه‌های قوی استعماری و نژادپرستانه دارد.

باید تاکید کرد باغی که بورل از آن سخن می‌گوید و در اروپا ایجاد شده، ریشه در مستعمراتی دارد که غرب آنها را بی‌رحمانه سرکوب کرده است.

دیدگاه امپریالیستی در مواردی که اروپا قاره را از شهروندان دیگر کشورهایی که به عنوان «جنگل» در نظر می‌گرفتند، جدا می‌‎کند، بسیار جسورتر شده است؛ «خوزه مانوئل آلبارس»، وزیر خارجه اسپانیا در ژوئن طی مصاحبه‌ای گفت: اسپانیا از ناتو می‌خواهد گذرگاه‌های مرزی را به عنوان «تهدید ترکیبی» در کنار تروریسم به عنوان بخشی از مفهوم استراتژی جدید ناتو طبقه‌بندی کند.

به طور جداگانه، پس از تهدید دولت پوپولیست ایتالیا به وتوی کل عملیات گشت‌زنی دریایی، اتحادیه اروپا در سال 2019 تصمیم گرفت گشت‌زنی دریایی را که هزاران پناهجو و مهاجر را از مدیترانه مرکزی نجات می‌داد، متوقف کند.

علاوه بر این «ماتئو سالوینی»، معاون نخست وزیر ایتالیا، همچنین ورود کشتی‌های امداد و نجات خیریه به بنادر این کشور را ممنوع کرد و متخلفان را به جریمه ده‌ها هزار یورویی و توقیف کشتی‌های آنها تهدید کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *