این افراد از نوشیدن قهوه پرهیز کنند

14:52 - 18 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۰۰۴۸
قهوه خواص زیادی برای سلامتی دارد اما برخی افراد مانند بارداران و دارای فشارخون باید در مصرف آن احتیاط کنند.

خبرگزاری میزان _ تسنیم نوشت: قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب و رایج در دنیا به شمار می‌رود که از دانه‌های بوداده و آسیاب‌شده گیاه قهوه به دست می‌آید. این گیاه، بومی مناطق نیمه‌گرمسیری آفریقا و برخی از جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است.

قهوه دارای خواص زیادی برای سلامتی انسان است اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

قهوه حاوی چه موادی است؟

قهوه حاوی کافئین، ویتامین ب2، منیزیم، پتاسیم، سدیم و برخی مواد موجود در گیاهان و ... است.

برای افزایش سطح انرژی قهوه بخورید

قهوه حاوی کافئین است؛ کافئین محرک سیستم عصبی است که باعث مبارزه با خستگی و افزایش سطح انرژی می‌شود.

یک مطالعه نشان داد که مصرف کافئین، مدت‌زمان خسته شدن را در طول یک ورزش دوچرخه سواری تا 12 درصد افزایش می‌دهد و به طور قابل توجهی سطوح خستگی را کاهش می‌دهد.

قهوه برای پیشگیری از دیابت

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم قهوه می‌تواند با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طولانی مدت همراه باشد. یک بررسی از 30 مطالعه نشان داد که هر یک فنجان قهوه‌ای که در طول روز مصرف می‌شود با 6 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که این مواد معدنی در تنظیم سطح قند خون نقش دارند و از این طریق نیز دیابت را کنترل می‌کنند.

تأثیر قهوه بر مغز چیست؟

اگرچه مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده‌اند، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که قهوه ممکن است به محافظت در برابر برخی اختلالات عصبی از جمله بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

کافئین سرعت از بین رفتن دوپامین در مغز (عامل بروز بیماری پارکینسون) را کاهش می‌دهد و به همین دلیل از عوامل مبارز با این بیماری شناخته می‌شود.

برای مدیریت وزن قهوه بخورید

بر اساس برخی تحقیقات، قهوه می‌تواند ذخیره چربی را تغییر دهد و از سلامت روده حمایت کند که هر دو امر می‌توانند برای مدیریت وزن مفید باشند.

قهوه ضدافسردگی است

نوشیدن قهوه می‌تواند باعث کاهش خطر افسردگی شود. قهوه نشاط آور است و گاها برای تسکین سردرد موثر است. کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و باعث تقویت هوشیاری ذهنی و دقت می‌شود.

تأثیر قهوه بر بیماری‌های کبدی

قهوه باعث کاهش بیماری‌های کبدی می‌شود و بر پیشگیری از سنگ صفرا و سرطان کبد مؤثر است.

نوشیدن قهوه با کاهش احتمال بروز سکته ی قلبی همراه است. یک بررسی نشان داد که نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز با کاهش 15 درصدی خطر بیماری قلبی مرتبط است.

قهوه خاصیت تب بری دارد و آرامش بخش و انرژی زاست.

مقادیر بالای کافئین، منیزیم و پتاسیم موجود در قهوه سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت و افزایش وزن می‌شود.

محققان دریافتند افرادی که قهوه بدون کافئین یا معمولی می‌نوشند 26 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال (روده بزرگ) هستند. البته با توجه به اینکه قهوه محرک است؛ به افرادی که دچار بیماری‌های التهابی روده هستند؛ توصیه می‌شود که از مصرف قهوه تا حد امکان پرهیز کنند.

قهوه به دلیل داشتن منابع زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است اثرات محافظتی علیه برخی سرطان‌ها داشته باشد.

گفته می‌شود که مصرف میزان متوسط قهوه برای افراد مبتلا به نقرس می‌تواند مفید باشد.

بهداشت و درمان , طب سنتی ,

چه افرادی باید در مصرف قهوه احتیاط کنند؟

کافئین بلافاصله پس از مصرف موجب افزایش گذراى فشار خون و افزایش دفع کلسیم می‌شود بنابراین افراد مبتلا به پرفشاری خون در برابر آن آسیب پذیرترند. همچنین مصرف زیاد قهوه در دوران باردارى مى‌تواند خطر سقط جنین را بالا ببرد.

مضرات مصرف بیش از حد قهوه چیست؟

قهوه به دلیل داشتن کافئین زیاد و دفع مایعات بدن غلظت مخاطی سینوس‌ها را بالا برده و در تشدید بیماری سینوزیت بسیار مؤثر است.

مصرف قهوه به صورت زیاد باعث دفع کلسیم از بدن و در نتیجه رسوب کردن آن در کلیه‌ها و ایجاد سنگ کلیه می‌شود، بنابراین افراط در آن می‌تواند برای کلیه‌ها مضر و سنگ‌ساز باشد.

این نوشیدنی بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می‌گذارد و باعث اختلال در خواب می‌شود.

مصرف بیش از حد قهوه به هنگام ورزش باعث کمتر شدن خون رسانی به ماهیچه‌های قلب می‌شود و کارایی ورزشکاران را پایین می‌آورد.

قهوه در طب سنتی

در ایران حدود هزاران سال پیش، حکیم ابوعلی سینا در کتاب خود، شرح جامعی از خواص قهوه داده است. قهوه از منظر طب سنتی، طبیعتی سرد و خشک دارد و دارای خواص درمانی مختلفی است.

قهوه از دید طب ایرانی محرک است و هضم غذا را آسان می‌کند. همچنین تب‌بر، ادرارآور، ضد عفونی کننده، نشاط بخش، ضد آلزایمر، ضد پارکینسون، کاهش دهنده وزوز گوش و عاملی مفید برای پیشگیری از بیماری دیابت بوده و علاوه بر افزایش مقاومت بدن در فعالیت‌های سنگین (مانند ورزشهای استقامتی)، به بدن نیرو میدهد. قهوه در درمان سردرد، یرقان، دردهای عصبی، سیاه سرفه، تب یونجه و نیز برای سلامت مغز مفید است.

مضرات قهوه از دیدگاه طب سنتی

قهوه ترشح اسید معده را نیز افزایش میدهد و برای کسانی که مبتلا به رفلاکس معده، ورم معده یا زخم معده هستند نوشیدنی مناسبی نیست و به دلیل داشتن کافئین زیاد، ادرارآور است و مایعات بدن را دفع می‌کند.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: سلامتی قهوه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *