رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کشف یک منبع گیاهی جدید برای مبارزه با سرطان

10:08 - 20 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۲۰۲۶
دانشمندان به بررسی ساختار یک گونه گیاهی پرداخته‌اند و ترکیبات جدیدی با برخی ویژگی‌های امیدوارکننده برای مبارزه با سرطان کشف کرده‌اند.

خبرگزاری میزان _ فارس به نقل از نیواطلس نوشت: اثرات گونه ای از قارچ برای مقابله با تومورهای سرطانی در بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده شد و محققان نسبت به امکان استفاده بالینی از این قارچ خوش‌بین هستند. این تحقیق منجر به شناسایی ماده زرشکی رنگ جدیدی با پتانسیل حفظ و نگهداری مناسب مواد غذایی نیز شده است.

این گونه قارچ Aspergillus cavernicola نام دارد. محققان دریافتند که عصاره این قارچ حاوی رنگدانه‌ای به نام سیس-کاورنامین است که دارای رنگ زرشکی تیره با خواصی مشابه با رنگدانه‌های قارچی مشهور به نام موناسکوس است.

تاتیانا آنتی‌پووا، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: «در چین، بیش از 2000 سال است که قارچ موناسکوس هم در پزشکی و هم در تولید برنج مخمر قرمز استفاده می‌شود. اما قارچ Aspergillus cavernicola  می تواند منبع مطمئن تری از رنگ های طبیعی باشد.

سپس دانشمندان توانستند نشان دهند قارچ مذکور می تواند به ترکیب دیگری تبدیل شود که آن را اسید موناسنیکوتینیک (MNA) می نامند. در بررسی‌های آزمایشگاهی بر روی سلول‌های سرطانی پروستات و مثانه، دانشمندان دریافتند که MNA با کند کردن روند رشد و مهاجرت این سلول‌های سرطانی، دارای خواص ضد توموری است.

آنتیپوا گفت: «اثر ضد توموری MNA امیدوارکننده است، اگرچه هنوز به اندازه کافی قوی نیست. ما قصد داریم این قابلیت را با اصلاح ساختار مولکولی تقویت کنیم. نمونه های اصلاح شده MNA شانس خوبی برای تبدیل شدن به داروهای موثر ضد سرطان دارند و برخی از ترکیبات این قارچ می تواند بلافاصله در صنایع غذایی استفاده شود.

پایان پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: سلامتی بدن سرطان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *