رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خصوصیات «پیچر» خوب برای طراحی روی قهوه

11:32 - 20 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۹۲۳۰
با کمک «پیچر» به راحتی می‌توانید در منزل بر روی قهوتان طرح بزنید، اما ویژگی‌های یک «پیچر» خوب چیست؟

خبرگزاری میزان _ روزنامه خراسان نوشت: پیچر (pitcher) یکی از مهم ترین لوازم طراحی روی قهوه است. همان پارچ ایرانی است که یک دسته نگه‌دارنده دارد و برای نگهداری مایعات استفاده می شود. کلمه پیچر از قرن 13 در زبان انگلیسی استفاده شد و از اصطلاح کلمه (bichier) در فرانسه قدیم به معنی نوشیدن گرفته شده است. پیچرهایی که در صنعت قهوه به کار می‌روند همگی با تغییرات اندک در طراحی ظاهری، بیشتر برای تهیه کف شیر و بخارزدن شیر استفاده می شوند.

اندازه و ویژگی‌ها

پیچرها از اندازه 85 میلی لیتر شروع می‌شوند و تا اندازه های معادل 2 لیتر و حتی بزرگ‌تر در بازار موجود هستند. بیشتر پیچرها در یکی از دو اندازه، ۲۵۰ میلی لیتر و ۶۰۰ میلی لیتری هستند. به طور کلی سطح مقطع پیچرهای ۲۵۰ میلی لیتری و ۶۰۰ میلی لیتری باید یکسان باشد، پس عرض آن مهم نیست.

استفاده از پیچر مناسب با حجم شیر، نه تنها کیفیت شیر بخار زده شده شما را بالا می‌برد بلکه سبب سهولت انجام کار می‌شود. به عنوان مثال در لاته آرت استفاده از پیچر کوچک و مناسب بسیار کاربردی است.

مهم ترین نکته، استفاده از پیچری است که به اندازه کافی پهن باشد تا اثر گرداب هنگام جوشیدن شیر پدید بیاید. این گرداب حباب های بزرگ‌تر را می شکند و میکرو فوم ایجاد می‌کند.

جنس و کیفیت

پیچرهایی که در بازار وجود دارد از جنس تفلون، تیتانیوم و استیل ساخته شده‌اند. اما مرغوب‌ترین پیچر از نظر کیفیت پیچری است که از استیل ضدزنگ ساخته شده باشد. پیچر استیل در فرایند کف کردن شیر گرمای تولید شده با بخار را در خود نگه می‌دارد و باعث می‌شود هوای بیشتری جذب شیر شود.

یک پیچر خوب بدنه ضخیمی دارد. ضخامت بدنه باعث می‌شود هنگام بخاردادن دما ثابت بماند. وقتی شیر را با دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد بخار می‌دهیم مخزن پیچر هم گرم می‌شود. اگر جنس بدنه نازک باشد، به سرعت داغ می‌شود و گرمای تولید شده در شیر را هدر می‌دهد و با از دست رفتن گرما دیگر نمی‌توانیم کف شیر مرغوب تهیه کنیم.

طراحی بی‌نقص

شاید باریستاهای خیلی باتجربه و خبره بتوانند با استفاده از هر ظرفی طرحی عالی روی لاته بسازند اما در کل چیزی که در طراحی راحت‌تر روی لاته بسیار مهم است دهانه پیچر است.

اگر مبتدی باشیم، دقت در نوع دهانه پیچر برای طراحی یک لاته آرت زیبا اهمیت بیشتری دارد. عمق و عرض دهانه پیچر‌ها متنوع است. پیچرهایی که دهانه پهن و گردی دارند برای طراحی لاته آرت‌های ضخیم‌تر مانند قلب، لاله یا رز و پیچرهایی که دهانه نازک و تیزی دارند برای لاته آرت‌های ظریف مانند قو مناسب هستند. پس هنگام خرید پیچر ابتدا به این فکر کنید که چه طرح‌هایی را می‌خواهید با آن روی لاته اجرا کنید.

پیچر بدون دسته یا دسته دار؟

این که بخواهیم از پیچر دسته‌دار یا بدون دسته استفاده کنیم، کاملاً به خودمان بستگی دارد اما پیچر بدون دسته‌ انعطاف‌پذیری و تسلط بیشتری به ما می‌دهد. در واقع پیچر بدون دسته‌ این امکان را فراهم می‌کند که قسمت بالای پیچر را بهتر نگه داریم و کنترل و دقت بیشتری بر آن داشته باشیم.

علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که موقع تهیه فوم، حرارت زیادی به شیر وارد می‌شود که این حرارت به پیچر هم منتقل می‌شود. بنابراین اگر پیچر بدون دسته بخواهیم باید دور آن را عایق حرارتی بپیچیم. معمولاً پیچرهای بدون دسته با روکش چرمی عایق‌بندی شده‌اند.

نگهداری پیچر

به هیچ وجه از سیم ظرف‌شویی برای شست وشوی پیچر استفاده نکنید. اگر موادی در پیچر باقی ماند و به راحتی تمیز نشد از حرارت ملایم و آب داغ برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

از شعله گاز متناسب با پیچر خود در مواردی مثل داغ کردن شیر استفاده کنید، به نحوی که حرارت شعله مستقیم به بدنه پیچر شما برخورد نکند. درون پیچری که داغ است، آب سرد نریزید. این کار باعث می‌شود ساختار ملکولی پیچر استیل شما دچار تغییر شود و خاصیت خود را از دست بدهد. برای رفع لک از روی پیچر می‌توانید از کمی سرکه یا آب لیمو استفاده و سپس آن را با حوله نخی پاک کنید.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


برچسب ها: قهوه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *