روند بی‌پایان مرگ پناهجویان در مرزهای یونان و دریای اژه

8:19 - 17 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۷۹۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست‌های خشونت‌بار مقامات یونان و اتحادیه اروپا همچنان پناهجویان بیشتری را در مرزهای این کشور به کام مرگ می‌کشاند.

خبرگزاری میزان – هفته گذشته مقامات یونان از غرق شدن یک قایق حامل پناهجویان در مرزهای این کشور خبر دادند.

در پی غرق شدن این قایق حامل پناهجویان دستکم 22 نفر جان باخته و ده‌ها سرنشین این قایق ناپدید شدند.

این جدیدترین رویداد در ادامه حوادث مرگبار برای پناهجویان در مرزهای یونان و دریای اژه به شمار می‌رود.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، غرق شدن مداوم و پشت سر هم قایق‌های قاچاق مهاجر در سواحل یونان بار دیگر خطرات مسیر مهاجرت مدیترانه، خطراتی که مهاجران و پناهجویان مایل به پذیرش آن هستند و درگیری‌های سیاسی که پاسخ ایمن اروپا به این بحران را خنثی کرده، مورد توجه قرار داد.

چه اتفاقی برای قایق‌های دو قاچاقچی مهاجران در خارج از یونان افتاد؟ اجساد روز پنج‌شنبه گذشته در جزیره‌ای یونانی شناور شدند، تعداد قربانیان غرق‌ جداگانه دو قایق مهاجر به 22 نفر افزایش یافت و چندین نفر همچنان مفقود هستند.

این رویداد در مرزهای یونان تنها چند روز پس از آن رخ داد که ایتالیا نهمین سالگرد یکی از مرگبارترین کشتی‌های غرق شده در دریای مدیترانه را که در تاریخ 3 اکتبر 2013 در سواحل «لامپدوزا»، سیسیل، روی داد و در آن 368 نفر کشته شدند، گرامی داشت.

در سال جاری میلادی تاکنون، سازمان بین‌المللی مهاجرت حدود 109 هزار ورود غیرقانونی به کشورهای مدیترانه‌ای ایتالیا، اسپانیا، یونان، قبرس و مالت را از طریق زمین یا دریا ثبت کرده است؛ این موضوع مهاجرت را به یک موضوع سیاسی داغ در کشورهای اتحادیه اروپا تبدیل کرده است.

مقامات پناهندگی سازمان ملل تاکید می‎کنند تعداد کلی مهاجرانی که به دنبال ورود به اروپا هستند در طول سال‌ها کاهش یافته و به طور متوسط ​​سالانه به حدود 120 هزار نفر رسیده است؛ آنها این عدد را نسبتاً «قابل مدیریت» می‌نامند، به ویژه در مقایسه با 7.4 میلیون اوکراینی که امسال مورد استقبال کشورهای اروپایی قرار گرفته‌اند.

مسیر مهاجرت مدیترانه مرکزی که مهاجران را از لیبی یا تونس به سمت شمال به اروپا می‌برد، مرگبارترین مسیر مهاجرت شناخته شده در جهان است که بیش از نیمی از مرگ و میرهای گزارش شده در مدیترانه را که از سال 2014 ردیابی شده است، تشکیل می‌دهد.

یونان یک نقطه ترانزیت کلیدی برای صدها هزار مهاجر و پناهنده در سال‌های 2015-2016 بود که وارد اتحادیه اروپا شدند، اگرچه پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه در سال 2016 برای محدود کردن قاچاق مهاجران، این تعداد به شدت کاهش یافت.

یونان از آن زمان اقدامات سختگیرانه را در مرزهای خود تشدید کرده و دیواری فولادی در امتداد مرز زمینی خود با ترکیه ساخته است.

یونان همچنین به عقب راندن اجباری مهاجران در مرزهای خود متهم شده است؛ اتهامی که این کشور آن را رد می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *