رفتار ناعادلانه اروپا با جمعیت‌های مختلف پناهجویان

8:25 - 18 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۹۰۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مهاجرتی اروپا در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای پناهجویان در مرزها و کشورهای اروپایی به همراه داشته است.

خبرگزاری میزان - تضاد آشکار رفتار ناعادلانه اروپا با جمعیت‌های مختلف پناهجویان در ماه‌های اخیر آشکارتر شد و اوکراینی‌ها در صدر سلسله مراتب پناهندگان قرار دارند.

به گزارش «hir.harvard.edu»، تلاش‌های گسترده برای حمایت از پناهندگان اوکراینی عملا مترقی است، اما پیام دردناکی را به پناهندگان غیراوکراینی که از مزایا حذف شده‌اند ارسال می‌کند: اینکه آنها کمتر مستحق کمک و پذیرش هستند.

چگونه با پناهندگان اوکراینی و غیر اوکراینی در اتحادیه اروپا رفتار می‌شود؟ در حال حاضر، اوکراینی‌ها از اجرای بی‌سابقه دستورالعمل حفاظت موقت سود می‌برند، که به پناهندگان اوکراینی اجازه می‌دهد به مدت سه سال در اتحادیه اروپا اقامت کنند، به دنبال کار باشند و به مدرسه بروند.

اوکراینی‌ها از شرایط ورود ملایم‌تر، مراکز پذیرش پناهندگان با ارائه ملزومات، سفر آسان‌تر در اتحادیه اروپا، حمل‌ونقل عمومی و خدمات تلفنی رایگان برخوردار هستند؛ آنها حتی می‌توانند بدون مدارک وارد اسلواکی و لهستان شوند، کشورهایی که احساسات شدید ضد پناهجویی را در جریان بحران پناهجویان سوریه در سال 2015 نشان دادند.

در سال 2016، نخست وزیر مجارستان مهاجرت را یک «سم» توصیف کرد، اما اخیراً فریاد زد که اوکراینی‌ها «در مجارستان مورد استقبال دوستان قرار می‌گیرند»؛ کشورهای اتحادیه اروپا - حتی آنهایی که احساسات بدنام ضد مهاجری دارند - با سخاوت بی‌سابقه‌ای آغوش و مرزهای خود را به روی پناهندگان اوکراینی باز کرده‌اند.

در مقابل، پناهندگان غیر اوکراینی توسط گشت‌زنی لهستان مورد حمله فیزیکی قرار گرفته‌اند؛ با نزدیک شدن به فصل زمستان نگرانی پناهجویان غیر اوکراینی بیشتر می‌شود؛ بازداشت در اردوگاه‌های غیربهداشتی در یونان؛ به دام افتاده در برزخ بین لهستان و بلاروس؛ حمله با گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش در نزدیکی مرز یونان و ترکیه؛ و با لفاظی‌های بیگانه هراسانه و ضد مهاجر، به ویژه در لهستان، مجارستان و اسلواکی.

اتحادیه اروپا از فعال کردن دستورالعمل حفاظت موقت در سال 2015 امتناع کرد، کشورهای دیگر را تشویق کرد تا جریان پناهجویان را خنثی کنند، و از تنبیه ماموران گشت مرزی که حقوق پناهجویان را نقض می‌کردند، غفلت کرد.

«آنگلا مرکل»، صدراعظم سابق آلمان - که به طور گسترده از او به عنوان یک مدافع حقوق پناهندگان استقبال می‌شود- بودجه اردوگاه‌های پناهندگان ترکیه را تامین کرد تا این کشور مانع از عبور پناهجویان به یونان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا شود.

در همین حال، لهستان حصار مرزی ایجاد کرد، شروع به ساخت دیوار کرد، قوانینی را تصویب کرد تا ورود را دشوارتر کند و تنها حدود 5.7 درصد از درخواست‌های پناهندگی را در سال 2020 پذیرفت. با ورود پناهجویان بیشتر به اروپا، بازداشت افزایش یافت و «دونالد تاسک»، رئیس سابق شورای اروپا حتی خواستار 18 ماه بازداشت شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *