رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روزنامه هندی: اراده سیاسی کلید ادامه تعامل "ایران و هند" است

12:02 - 02 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۶۳۶۲
یک روزنامه هندی نوشت: اراده سیاسی برای ادامه تعاملات موجود بین ایران و هند ،کلید موفقیت دو کشور در دستیابی به یک سیاست مفید قبل از شروع تحریم های نفتی واشنگتن علیه تهران در چهار نوامبر (13 آبان ) است.

به گزارش گروه بین‌الملل ،  روزنامه هندوستان تایمز نوشت: آمریکا از کشور ها خواسته است تا خرید نفت ایران را کاهش دهند درغیر این صورت بانک های این کشورها با خطر ممنوعیت دسترسی به سیستم مالی آمریکا مواجه خواهند شد و از آنجا که ایران در میان سه کشور بزرگ صادر کننده نفت به هند قرار دارد و هند 80 درصد از نیاز به نفت خود را از طریق واردات تامین می کند این مساله برای دهلی نو مایه نگرانی است.

این روزنامه معتبر افزود : مقامات ایرانی اعلام کردند تهران در حال همکاری با هند و چین جهت مقابله با تاثیرات تحریم های آمریکا است و هرگونه افزایش قیمت نفت خام در بازار های جهانی تاثیر زیادی بر اقتصاد های هند و چین خواهد گذاشت.

هندوستان تایمز در ادامه به نقل از یک دیپلمات ایرانی که مشخص نکرد در کجا این سخنان را ایراد کرده است، گفت: زمانی که اراده سیاسی باشد، راه حل وجود خواهد داشت. ما در حال همکاری با یکدیگر برای پیدا کردن یک راه حل هستیم.

مکانیسم روپیه - ریال میان هند و ایران در سال 2012 پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد.
بر اساس این توافق، 45 درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد.

این روزنامه هندی در ادامه گفت: «این دیپلمات ایرانی توضیح داد که در این مکانیسم عوامل زیادی مانند نرخ روپیه و سایر ارز ها دخالت دارند. در نهایت ما باید یک مکانیسم برای پرداخت ها داشته باشیم و روپیه می تواند بخشی از آن باشد. جزیات باید مشخص شوند».

در ماه جولای (تیر) واردات نفت هند از ایران با 30 درصد افزایش به رکورد 768 هزار بشکه نفت خام در روز رسید. این مقدار 85 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بود. پالایشگاه های هندی به دلیل تخفیف های جذاب ایران، سفارشات نفتی خود را از این کشور برای سال مالی جاری که از ماه آوریل آغاز شده است بسیار افزایش دادند.

روزنامه مذکور نوشت: دیپلمات های ایرانی اعلام کردند تهران یک منبع قابل اعتماد نفتی برای هند بوده است و تخفیف های این کشور برای دهلی نو بسیار سودمند بوده است. آنها همچنین گفتند که خریداران نفتی هند نمی توانند در یک مدت سه ماهه، یک تولید کننده نفتی که بتواند محموله های بزرگ نفتی ارائه دهد را جایگزین کنند.

با وجود فشار های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، ایران معتقد است که تحریم های جدید آمریکا علیه این کشور در واقع یک جانبه است و از سوی سازمان ملل متحد و همچنین اتحادیه اروپا حمایت نمی شود.

هندوستان تایمز خاطرنشان کرد که یک دیپلمات ایرانی گفت: اگرچه فشار های زیادی بر روی شرکت های بزرگ مانند ایرباس و توتال فشار زیادی وجود دارد، شرکت های کوچک خارجی تحت تاثیر این تحریم ها قرار نمی گیرند.
تهران همچنین معتقد است که کشورهایی مانند هند و چین می توانند در تلاش ها برای حفظ توافق هسته ای یا برجام موثر باشند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *