رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیاست مهاجرتی خشونت بار؛ پشت پرده مرگ‌ پناهجویان در مرزهای زمینی اروپا

8:14 - 11 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۱۱۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ و میر مهاجران و پناهجویان در مرزهای زمینی اروپا نیازمند واکاوی و تحقیقات مستقل منجر به پیگیری و بررسی است.

خبرگزاری میزان – مرگ ده‌ها پناهجو و مهاجر در مرز زمینی مراکش با اروپا در ماه ژوئن سال جاری، بار دیگر نشان داد که فجایعی از این دست ریشه در سیاست‌های مهاجرتی اروپا دارند.

به گزارش « thenewhumanitarian»، تلاش دسته جمعی مهاجران و پناهجویان برای عبور از حصار مرزی مراکش و اسپانیا در ماه ژوئن به مرگ 23 نفر منجر شد؛ البته گروه‌های حقوق بشری ضمن مخالفت با آمار رسمی ارائه شده، شمار تلفات را حدود 40 نفر اعلام کردند.

با وجود گذشت ماه‌ها از زمان وقوع این حادثه و درخواست‌های مکرر سازمان‌های بین المللی حقوق بشر، اتحادیه آفریقا و سازمان ملل برای انجام تحقیقات مستقل، هنوز بسیاری از جزئیات این حادثه و نحوه وقوع مرگ‌ها مشخص نیست.

آن چه تاکنون مشخص شده، اینست که این حادثه بخشی از تلاش‌های گسترده اتحادیه اروپا برای مهار موج مهاجرت است.

به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا خشونت را به شکلی رسمی به عنوان بخشی از جعبه ابزار خود در زمینه کنترل مهاجرت پذیرفته است؛ به همین دلیل فاجعه «ملیا» در مرز مراکش و اسپانیا تنها مرز زمینی قاره آفریقا با اروپا رخ داد.

اتحادیه اروپا استفاده از ابزار خشونت برای مهار موج مهاجرت را از سال 2015 برای بستن مسیر مهاجران از سمت ترکیه و لیبی به سمت کشورهای اروپایی آغاز کرد.

در واقع اتحادیه اروپا با ارائه کمک‌های مالی هنگفت به کشورهای غیر اروپایی دارای مرز زمینی با این قاره که عمدتا از کشورهای مستعمره هستند و فعال کردن ابزار خشونت سعی دارد مانع ورود مهاجران و پناهجویان به قاره سبز شود.

در حالی که گروه‌های حقوق بشری از اعمال خشونت نامحدود و افسارگسیخته علیه پناهجویان در فاجعه «ملیا» سخن می‌گویند، اروپایی‌ها با هدف فرافکنی، مسئولیت این فاجعه را متوجه شبکه‌های قاچاق انسان دانسته و به سرزنش آن‌ها پرداختند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *