رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اتحادیه اروپا مسئول مرگ و مفقود شدن بیش از هزار کودک پناهجو

8:11 - 06 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۶۷۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سالانه کودکان بسیاری هنگام عبور از مرزهای اتحادیه اروپا به دلیل سیاست‌های خشونت‌آمیز کنترل مرزها جان خود را از دست می‌دهند یا آسیب می‌بینند.

خبرگزاری میزان - در روز دهم آگوست گذشته، جهان از مرگ غم‌انگیز «ماریا»، کودک پنج ساله در مرز یونان و ترکیه مطلع شد؛ این دختر خردسال سوری، بخشی از یک گروه 39 نفره از پناهجویان بود که از ترکیه برای درخواست پناهندگی به یونان رفته بودند، اما توسط مقامات یونانی به یک جزیره غیرقابل سکونت در وسط رودخانه «اوروس» عقب رانده شدند.

به گزارش «الجزیره»، «ماریا» دو روز پس از سرگردانی در این جزیره غیر قابل سکونت، جان خود را از دست داد.

اگرچه فعالان حقوق بشری با پلیس یونان، فرانتکس(آژانس مرزبانی و گارد ساحلی اتحادیه اروپا) و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یونان تماس گرفتند تا این گروه را نجات دهند، اما تماس‌های آنها به عنوان «خبر جعلی» عنوان و نادیده گرفته شد؛ یک دختر 9 ساله دیگر نیز در این جزیره در وضعیتی وخیم قرار گرفت.

چند هفته بعد، یک دختر چهار ساله در یک قایق پناهجویان که سعی کرده بود به ایتالیا برود اما خراب شده بود و به سمت «مالت» حرکت کرده بود، جان باخت؛ با وجود هشدارها در مورد یک کشتی در معرض خطر، مقامات اروپایی به مدت 6 روز واکنشی نشان ندادند.

اینها تنها موارد مجزای مرگ کودکان پناهنده در مرزهای اروپایی نیستند؛ در سال 2015، جهان با تصاویر پسر سه ساله سوری که پس از غرق شدن قایق حامل او و ده‌ها پناهجو در دریای مدیترانه جان باخت، شوکه شد.

 در سال 2017، رسانه‌های بین المللی داستان دختر 6 ساله افغانستانی را گزارش کردند که پس از عقب راندن او و خانواده‌اش، با قطار برخورد کرد و کشته شد.

در کنار این چند مورد شناخته شده عمومی، پروژه مهاجران گمشده، که توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت راه‌اندازی شده است، گزارش می‌دهد که بیش از هزار کودک در طول سفر خود به اروپا بین سال‌های 2014 تا 2022 جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند.

مرگ و جراحت کودکان پناهنده معمولا توسط مقامات دولتی اروپا به عنوان حوادثی که در نتیجه عبور پناهندگان از زمین‌های سخت و حملات حیوانات وحشی یا به دلیل برخورد آنها با قاچاقچیان رخ داده، برچسب‌گذاری می‎شود؛ مقامات اروپایی همچنین دوست دارند والدین را به خاطر مرگ فرزندانشان مقصر بدانند و محاکمه کنند؛ رویه‎ای که حتی توسط مقامات آژانس بین‌المللی کمک‌رسانی نیز حمایت شده است.

با اتخاذ این روایت، دولت‌ها و مقامات اتحادیه اروپا به دنبال این هستند که مسئولیت مرگ کودکان پناهنده را از خود سلب کنند اما تقصیر بسیار متوجه آنهاست.

کودکان به دلیل سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا و کنترل‌های مرزی که هدف آن کاهش ورود پناهجویان به اتحادیه است، در این موقعیت‌های خطرناک قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *