رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه: کاداستر یک موضوع حیاتی برای اراضی ملی و کشاورزی است

11:52 - 29 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۰۷۲۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: باید مزایای طرح صدور سند کشاورزی برای کشاورزان تبیین شود و با استفاده از ظرفیت فرمانداران کار را با جدیت پیگیری کرد.

خبرگزاری میزان - نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان کرمانشاه با موضوع صدور اسناد کشاورزی با حضور رئیس کل دادگستری، استاندار، دادستان مرکز استان و فرمانداران و بخشداران و نیز مدیران و مسئولین استانی در سالن جلسات دادگستری استان کرمانشاه برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان طرح کاداستر را موضوعی حیاتی عنوان کرد و گفت: این طرح می تواند مزایای زیادی برای استان و خصوصا کشاورزان داشته باشد. با تشریح مزایای این طرح باید کار را به صورت جدی در حوزه اراضی کشاورزی دنبال کرد.

توسلی زاده خاطر نشان کرد: در موضوع اراضی ملی و منابع طبیعی و نیز اراضی شهری بیش از 97 درصد سند صادر شده است و خوشبختانه در این موضوع مشکل خاصی وجود ندارد. بحث اصلی در حوزه اراضی کشاورزی است که متاسفانه هنوز توفیق چندانی حاصل نشده است و نیازمند یک عزم جدی از سوی همه مسئولین استانی است و به همین منظور امروز استاندار و سایر فرمانداران را به این نشست دعوت کرده ایم.

وی با بیان برخی موانع موجود در مسیر صدور اسناد کشاورزی یادآور شد خرد شدن زمین های کشاورزی، تعداد زیاد زارعین و در برخی موارد تداخلات از مهمترین موانع در مسیر صدور اسناد کشاورزی است.

توسلی زاده گفت: باید مزایای طرح صدور سند کشاورزی برای کشاورزان تبیین شود و با استفاده از ظرفیت فرمانداران و مجموعه آنها کار را با جدیت پیگیری کرد تا به نتیجه مورد نظر دست یافت.

استاندار کرمانشاه نیز با بیان اینکه هیچ مانعی نباید مانع انجام کار شود افزود: همه ما باید بر انجام این کار اعتقاد کامل داشته باشیم و با برگزار جلسات منظم هفتگی و با در نظر گرفتن خروجی مناسب موانع را برطرف کنیم.

امیری مقدم در ادامه به برخی راهکارها اشاره کرد و گفت: در نگاه اول باید رفع تداخلات در دستور کار قرار گیرد و این موضوع در دستور کار جلسات هفتگی باشد.

وی افزود: اطلاع رسانی دقیق و با تشریح مزایای طرح کاداستر برای کشاورزان از دیگر موضوعات اساسی است. کشاورز باید بداند اگر زمین وی سند دار شود چه مزایایی می تواند به دنبال داشته باشد.

امیری مقدم اضافه کرد: در کنار اطلاع رسانی دقیق و درست، مشوق هایی نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شود و ارائه برخی خدمات کشاورزی منوط به سند دار شدن زمین باشد. کما اینکه با کشاورزانی که دارای سند مالکیت هستند مصاحبه شود و از زبان ایشان شنیده شود که صدور سند کشاورزی نه تنها مشکل ساز نیست بلکه مزایای زیادی نیز در بردارد.

استاندار کرمانشاه به مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان و دیگر مدیران مربوطه تاکید کرد: تمامی مراحل سند دار شدن و هزینه ها را به صورت شفاف برای کشاورزان تشریح کنند و کار به راحتی انجام شود و از ایجاد مانع برای کشاورزان به جد پرهیز شود.

دادستان کرمانشاه نیز در ادامه با بیان اینکه رویه حاکم برای صدور اسناد کشاورزی با توجه به مرغوبیت زمین ها منطقی نیست یادآور شد: باید بر اساس نوع منطقه و نیز مرغوبیت زمین های کشاورزی روند حاکم را منطقی کرد.

کرمی افزود: در کنار این روند منطقی قطعا باید از سیاست های تشویقی برای کشاورزان بهره برد و ارائه برخی خدمات را منوط به داشتن سند دانست. ضمن اینکه مزایای این طرح خصوصا از سوی بخشداران و دهیاران برای کشاورزان تشریح شود.

در ادامه این نشست برخی فرمانداران شهرستان های استان کرمانشاه و نیز مدیران و روسای ادارت مرکز استان با بیان دیدگاه‌ها و ارائه راهکار، بر اهمیت موضوع تاکید کردند و همگی بر انجام این کار اتفاق نظر داشتند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *