رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشریح دستاوردهای پیوستن ایران به پیمان شانگهای از زبان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

12:10 - 27 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۸۱۱۴
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به تشریح دستاوردهای پیوستن ایران به پیمان شانگهای پرداخت.

خبرگزاری میزان - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مصاحبه‎ای به تشریح دستاوردهای عضویت رسمی ایران به پیمان شانگهای پرداخت.

مهدی صفری، گفت: در سفر اخیر رییس جمهور به ازبکستان حدود ۱۷ سند مهم در زمینه گمرک، تجارت، توریسم و امور فرهنگی و همکاری‌های صنعتی امضا شد.

وی با اشاره به دستاورد‌های این سفر، اظهار کرد: نکته اول در زمینه‌های تکنولوژی‌های نو بود که در این زمینه در کشور ازبکستان سرمایه گذاری شد؛ نکته دوم در مورد انرژی بود که توافق‌های بسیار عالی در زمینه خرید انرژی، گاز و فرآورده‌ها و کاتالیزور‌هایی پتروشیمی انجام شد؛ یکی از پدیده‌های جدید در شانگهای بازار‌های نوی ما در انرژی است که در قبل نبوده مثل تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ... که این فضا فضای بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: بازار منطقه شانگهای به بیش از ۹ میلیارد دلار می‌رسد که می‎‌تواند فرصت خوبی برای کشورمان فراهم کند؛ تجارت غیر نفتی کشورمان امسال به چین تقریباً ۵ ــ ۵ شده یعنی ۵ میلیارد دلار صادرات کشورمان به چین و ۵ میلیارد دلار نیز صادرات کالا‌های چین به ایران بود؛ تجارت کشورمان با هند نیز حدود ۲ میلیارد دلار و با روسیه به بیش از یک میلیارد دلار رسیده، که در مجموع عدد خوبی است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، بیان کرد: یکی از بهره‌های پیمان شانگهای ترانزیت است که با وارد شدن ایران به پیمان شانگهای یک پتانسیل قوی ایجاد می‌شود؛ به طور مثال چین می‌تواند کالاهای خود را از طریق چابهار به منطقه و اروپا ارسال کند و هند نیز با کمک ما می‎تواند دسترسی سهل تری به بازار منطقه داشته باشد؛ همچنین در مسأله انرژی فقط فروش نیست بلکه ورود خدمات فنی مهندسی کشورمان است که می‎تواند فرصت دائمی و دراز مدت برای ما باشد که باعث افزایش صادرات شود.

صفری، در بخش دیگری گفت: در ملاقات شانگهای، رئیس جمهور ازبکستان در جلسه پیشنهادی داد که امسال مؤسسات مناطق آزاد اعضا و کشور‌های ناظر جلسه تشکیل شود که این موضوع هم امتیازاتی برای کشورمان دارد.

به گفته وی، ایران و روسیه در زمینه گاز و تولیدات نفتی در سطح بالایی هستند و قزاقستان در سطح پایین تری قرار دارد؛ چین، هند و پاکستان نیز مصرف کننده بزرگ نفت و گاز هستند و ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان بازار‌های جدیدی برای انرژی‌های کشورمان به شمار می‎روند؛ این موضوع باعث افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی درمنطقه و ملاقات‌هایی سالیانه بین وزرای خارجه و روسای جمهور کشور‌ها می‎شود؛ ملاقات‌ها و تعاملات می‎تواند موانع و مشکلات تجاری کشور‌ها را رفع کند؛ در حال حاضر فضای مناسبی برای کشورمان فراهم شده است که بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی بتوانند از این فضا استفاده کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، افزود: با اینکه در حال حاضر همکاری‌ها در شانگهای منطقه‌ای است، اما این موضوع در حال جهانی شدن است؛ علاوه بر اعضای جدید پنج ـ شش کشور دیگر به صورت ناظر هستند و کشور‌های عربی مانند امارات، قطر و عمان هم تقاضای ناظر بودن را داده اند؛ با این جمعیت، وسعت خاک و تعداد اعضای این همکاری‌ها می‎تواند روز به روز  توسعه پیدا می‌کند.

صفری، در بخش دیگری اضافه کرد: بخش اقتصادی اش هدف ماست، که بتوانیم منافع خود را به این کشور‌ها برسانیم و متقابل منافع خود را از صادرات و واردات به کشور‌ها ببریم؛ ما به جای اینکه برویم برنج را از آن سر دنیا بیاوریم از کشور‌های اعضای شانگهای تامین می‌کنیم که  از نظر حمل و نقل به نفع ماست.

معاون وزارت خارجه، همچنین اظهار کرد: در تکنولوژی‌های در بخش انرژی، روسیه به خصوص در بخش گاز و نفت در سطح بسیار خوبی قرار دارد؛ به نظر من اقتصاد چین در دنیا اول است نه تجارت این کشور؛ کشور ما نیز در زمینه‌های مختلف رشد‌های خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه روزی که سازمان شانگهای شکل گرفت بیشتر درباره مسائل تروریستی و قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته و افراط گرایی بود، گفت: ایران جزو اولین کشور‌های مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است که کشورمان در این زمینه هم ظرفیت خوبی برای کشورهای عضو شانگهای است؛ آنچه مهم است، گرایش ایران به شانگهای بیشتر اقتصادی است، اما دفاعی هم در کنار آن قرار دارد.

صفری، با اشاره به اینکه این ۴۹ سند تفاهمنامه و اسناد درونی سازمان بود که دو هفته پیش در هیأت دولت تصویب شد و الان تقدیم مجلس شد، بیان کرد: بعد از تصویب در مجلس باید ۸ کشور دیگر هم در مجالس خود این را تصویب کنند؛ در جلسه سال آینده در هند رؤسای جمهور موافقتنامه‌ها را امضا خواهند کرد و رسمی شدن پذیرش ما در پیمان شانگهای تکمیل می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، در پایان گفت: در صدور خدمات مهندسی در حوزه نفت یعنی پالایشگاهی و در مورد نیروگاه سازی نیز توافقاتی انجام شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: ایران شانگهای

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *