کمپین ترور انگلیس در کنیا با کشتار و بازداشت هزاران غیرنظامی

14:04 - 05 دی 1401
کد خبر: ۴۵۶۹۶۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ارتش انگلیس در دوران استعماری خود جنایات بیشماری را در کنیا مرتکب شده و جان انسان‌های بسیاری را گرفته است.

خبرگزاری میزان - نیروی هوایی انگلیس در سال 1953 در عملیاتی موسوم به «عملیات قارچ» یک دوره دو ساله بمباران هوایی علیه کنیا را آغاز کرد.

به گزارش «rattibha»، در سال 1952، شورشی علیه سلطه انگلیس در کنیا آغاز شد که با دهه‌ها خشم بر سر الحاق سرزمین‌های بومی این کشور به انگلیس آغاز شد.

تا سال 1948 حدود 1.5 میلیون نفر از مردم «کیکویو» تنها 518 هزار هکتار از اراضی را در اختیار داشتند، در حالی که تنها 30 هزار شهرک‌نشین انگلیسی مالک بیش از سه میلیون هکتار بودند.

مردم «کیکویو» با انجام یک سری حملات علیه مهاجران انگلیسی و «وفاداران» استعماری آفریقایی، آنچه را که به عنوان قیام «مائو مائو» شناخته شد، آغاز کردند؛ انگلیس از تبلیغات نژادپرستانه و جنگ سرد علیه این شورش استفاده کرد.

کمپین ترور انگلیس شامل کشتار هزاران غیرنظامی و بازداشت یک میلیون نفر دیگر در اردوگاه‌های زندانی بود که آنها آن را «دهکده‌های حفاظتی» نامیدند.

بیش از 110 هزار بومی به طور سیستماتیک به اردوگاه‌های بازداشت فرستاده شدند و تحت شکنجه، سوء استفاده جنسی، کار اجباری و سوء تغذیه قرار گرفتند.

بر اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر کنیا، 90 هزار کنیایی به قتل رسیده و یا شکنجه شدند و 160 هزار نفر بدون محاکمه دستگیر شدند.

در سال 2013، دولت انگلیس 19.9 میلیون پوند به عنوان غرامت به بیش از 5 هزار قربانی شکنجه و آزار در جریان شورش «مائو مائو» پرداخت کرد (تنها سه هزار پوند برای هر قربانی)؛ با وجود به رسمیت شناختن جنایات آنها، هیچ مقام انگلیسی تاکنون متهم نشده است.

نخستین مجموعه از اسناد توسط دادگاه عالی انگلیس در اعتراض حقوقی کنیایی‌ها برای سوء استفاده و شکنجه بیش از 60 سال پیش منتشر شده است.

یکی از اسناد ارسال شده می‌گوید که یک افسر در زنده سوزاندن مظنونی که در یک اردوگاه بازداشت و بازجویی نگهداری می‌شد دست داشت؛ برخی دیگر جزئیات شوک‌برانگیز یک فرمانده ارشد پلیس که از لندن برای تحقیق فرستاده شده است را شرح می دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس کنیا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *