تاثیر نقض حقوق بشر در گوانتانامو بر تاخیر در برگزاری دادگاه متهمان 11 سپتامبر

8:41 - 19 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۷۳۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمریکا 21 سال پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 همچنان از برگزاری دادگاه متهمان این حادثه با وجود اعتراف آنان خودداری می‌کند.

خبرگزاری میزان – نخستین پرسشی که در بیست و یکمین سالروز حادثه 11 سپتامبر به ذهن می‌رسد، این است که چرا تاکنون هیچ محاکمه ای در این باره برگزار و سوال‌های مربوط به این حادثه پاسخ داده نشده است.

به گزارش «الجزیره»، پنج نفر از متهمان حادثه 11 سپتامبر همچنان در زندان «گوانتانامو» نگهداری می‌شوند و محاکمه‌های برنامه ریزی شده آنان همچنان به تعویق می‌افتد.

در حالی که خانواده قربانیان حادثه 11 سپتامبر بی صبرانه برای برگزاری دادگاه و محاکمه متهمان این حادثه تلاش می‌کنند، دولت آمریکا در تلاش است تا یا دادگاه متهمان را در دادگاه‌های معمولی برگزار کند یا با متهمان به توافقی برای عدم برگزاری محاکمه دست پیدا کند.

تلاش دولت‌های متوالی آمریکا برای دست یافتن به چنین توافقی با متهمان ادعایی حادثه 11 سپتامبر خود یکی از بزرگ ترین پرسش‌هایی است که در رابطه با این حادثه وجود دارد.

مشکل آمریکا در برگزاری محاکمه متهمان حادثه 11 سپتامبر تا حد زیادی ریشه در کاری که آمریکا با آن‌ها پس از دستگیری در سال 2003 کرد، دارد.

این افراد ابتدا در زندان‌های مخفی خارج از آمریکا نگهداری و سپس به زندان بدنام «گوانتانامو» منتقل شدند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که ماموران سیا با وجود استفاده از «تکنیک‌های پیشرفته بازجویی» که معادل شکنجه بودند، نتوانستند اطلاعاتی ارزشمند از آن‌ها کسب کنند؛ این ناکامی در تحقیقات سنا نیز مورد تاکید قرار گرفت.

فقط یکی از متهمان 183 بار تحت شکنجه «غرق مصنوعی» قرار گرفت.

افشاگری درباره شکنجه متهمان 11 سپتامبر سبب شد آمریکا شانس خود را برای محاکمه آن‌ها در یک دادگاه غیرنظامی از دست بدهد.

 منتقدان دولت آمریکا، عدم برگزاری دادگاه‌های مربوط به حادثه 11 سپتامبر را نماد یکی از بزرگ ترین شکست‌های به اصطلاح جنگ آمریکا علیه تروریسم می‌دانند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *