گوانتانامو؛ بزرگ ترین آموزشگاه شکنجه جهان

14:07 - 16 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۶۷۱۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زندان بدنام آمریکایی گوانتانامو محلی برای آموزش و آزمایش انواع شکنجه بوده و است.

خبرگزاری میزان – بررسی‌ها نشان می‌دهد که «گوانتانامو» همانقدر که در زمینه شکنجه پیشتاز بود، در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی شکست خورد.

به گزارش «میدل ایست آی»، «عمار البلوچی»، شهروند کویتی 44 ساله که نزدیک به دو دهه از زندگیش را در زندان «گوانتانامو» زندانی بوده است، سال‌هاست که از شکنجه در سایت‌های سیاه «سیا» دچار آسیب شدید مغزی شده و از این موضوع رنج می‌برد.

وی بیش از سه سال را در بازداشت سیا گذراند و پیش از انتقال به «گوانتانامو» در سال 2006 در شش سایت «سیا» نگهداری و شکنجه شد.

یک عصب‌روان‌شناس در اکتبر ۲۰۱۸ پس از انجام «ام آر آی» از سر «البلوچی» ناهنجاری‌های نشان‌دهنده آسیب متوسط ​​تا شدید مغزی را در بخش‌هایی از مغز او تشخیص داد.

وی با تاکید بر این که ضایعه نخاعی پشت او با سرعت نگران کننده ای رشد کرده است، افزود که این ناهنجاری‌ها بر شکل‌گیری حافظه، بازیابی و تنظیم رفتار تاثیر می‌گذاشت.

یک عصب روانشناس دیگر هم پس از بررسی پرونده «البلوچی» در اوایل سال 2020 گفت که عملکرد روانی وی بر اثر شکنجه به طور جدی کاهش یافته و او را با انبوهی از مسائل از جمله آسیب مغزی تروماتیک، اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه مواجه کرده است.

در اوایل سال جاری، اسنادی که به تازگی از طبقه بندی خارج شده بودند، فاش کردند که «البلوچی» در زمان حضورش در یک سایت «سیا» در افغانستان به عنوان یک ابزار آموزشی برای بازجویان کارآموز جهت تمرین تکنیک‌های شکنجه استفاده می‌شد.

اسناد نشان می‌دهد که بازجویان در حال آموزش صف می‌کشیدند تا به نوبت تاکتیک‌های مورد تایید «سیا» را روی او آزمایش کنند.

وکیل «البلوچی» پس از دیدار اخیر با وی تاکید کرد که اثرات آسیب مغزی در توانایی‌های شناختی او کاملا آشکار شده است؛ او به طور واضح نیاز به درمان و مراقبت‌های بسیار پیچیده دارد.

سرتیپ بازنشسته ارتش آمریکا و روانپزشک «گوانتانامو» می‌گوید: هیچ امیدی برای مراقبت‌های پزشکی پیچیده روانی و فیزیکی در گوانتانامو وجود ندارد.

او در مورد «البلوچی» نیز گفت: شرایط این زندانی پیچیده و رو به وخامت است؛ برای بسیاری از زندانیان از جمله البلوچی تجهیزات مورد نیاز برای ارزیابی و درمان وجود ندارد.

یک افسر ارشد پزشکی «گوانتانامو» در ماه ژوئن به کمیسیون های نظامی اعلام کرد: بسیاری از روش‌ها یا درمان‌های خاص در گوانتانامو امکان پذیر نیست.

اگرچه رئیس بخش پزشکی «گوانتانامو» در اوایل سال جاری، تاکید کرد که امکانات این زندان بدنام برای ارائه درمان‌های پیچیده جمعیت بیمار و سالخورده زندان ناکافیست، اما دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با درخواست‌های «البلوچی» برای تشکیل کمیسیون مستقل متخصصان پزشکی مخالفت کرد.

مدیر مرکز قربانیان شکنجه در واشنگتن، ضمن زیر سوال بردن رویکرد دولت «بایدن» در مورد «گوانتانامو» گفت: اگر هدف بسته شدن گوانتانامو باشد و یک کمیسیون پزشکی مختلط به این نتیجه برسد که این فرد آنقدر بیمار، ناتوان، مجروح و غیره است که باید به کشور بازگردانده شود، این امر بسته شدن «گوانتانامو» را تسهیل می‌کند.

در حال حاضر 36 مرد همچنان در «گوانتانامو» نگهداری می‌شوند که انتقال 20 نفر از آن‌ها تایید شده است؛ پنج نفر در بازداشت نامحدود هستند و انتقال آن‌ها تایید نشده است.

ضمن این که 10 نفر در انتظار محاکمه اند و محکومیت دو نفر قطعی شده است.

گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری سال‌ها از دولت آمریکا به دلیل کمبود امکانات پزشکی برای درمان مناسب بسیاری از زندانیان «گوانتانامو» انتقاد کرده‌اند.

 گزارش سال 2019 مرکز قربانیان شکنجه و پزشکان حقوق بشر نشان داد که تجهیزات پزشکی و تخصص موجود در محل به طور فزاینده ای برای رفع نیازهای بهداشتی زندانیان ناکافی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *