رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

حادثه ۱۱ سپتامبر و تاثیر آن بر روابط آمریکا و عربستان

0:45 - 05 مهر 1400
کد خبر: ۷۵۶۱۹۶
پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، تنش بین آمریکا و عربستان رو به افزایش نهاد و اکنون این تنش‎ها همچنان مورد بحث محافل آمریکایی است.

- «میدل ایست آی»، در گزارشی نوشت «ارتباط میان آمریکا و عربستان سعودی پس از حملات ۱۱ سپتامبر هم ادامه داشت، اما واشنگتن دیگر به ریاض اعتماد ندارد.»

۲۰ سال پیش ۱۹ هواپیماربا در حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا شرکت کردند؛ ۱۵ نفر از آن‌ها تبعه عربستان بودند، که عمدتا اهل جنوب غربی این کشور بودند.

۱۱ سپتامبر عاملی بود که باعث تجدید نظر در روابط آمریکا و عربستان در هر ۲ طرف شد؛ با این حال، پس از ۲۰ سال هیچکدام حاضر نیستند اعتراف کنند که در یافتن جایگزینی برای روابط ناموفق شکست خورده‎اند.

تنش‌های گاه به گاه، تعهد همکاری، سود مالی و خصومت مخفیانه، رابطه به این ۲ کشور را خاص می‌کند؛ آمریکا دیگر به رژیم سعودی اعتماد نمی‌کند؛ این در حالی است که عربستان سعودی سعی کرده همچنان جایگاه خود را در روابط با آمریکا حفظ کند تا مبادا آمریکا، پادشاهی عربستان را بی ثبات کند یا از آن در برابر تهدید‌های داخلی و خارجی دفاع نکند.

حملات ۱۱ سپتامبر روابط عربستان و آمریکا را مسموم کرد؛ پس از ۱۱ سپتامبر، تنش بین ۲ کشور، هم ریاض و هم واشنگتن، با چالش روبرو شد؛ از سوی دیگر، میزان پیوند منافع آمریکا و عربستان برای تحمل حتی بحرانی به بزرگی ۱۱ سپتامبر دستکم گرفته شده بود.

آمریکا تصمیم گرفت رژیم سعودی را مسئول اقدامات بن لادن نداند؛ چند روز پس از حمله، بسیاری از دیپلمات‌ها و شاهزادگان سعودی توانستند آمریکا را ترک کنند؛ این در حالی است که آمریکا در عرض چند ساعت پس از حمله، حریم هوایی خود را بسته بود.

بسیاری از کارکنان دولت سعودی، از جمله بندر بن سلطان، سفیر وقت عربستان در آمریکا بدون هیچ گونه بازخواستی به کشورشان بازگشتند.

در حالی که دولت جمهوریخواه جورج دبلیو بوش، همچنان عربستان را دوست خود می‌دانست، بسیاری از آمریکایی‎ها، فراتر از همه رسانه‎ها، از منظر دیگری به این کشور نگاه کردند؛ عربستان سعودی، کشوری که آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم با آن روابط نزدیک داشت، در نزد آن‌ها به عنوان شیطان مجسم شد.

آمریکا یک ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر، به همراه متحدانش به افغانستان حمله کردند؛ جایی که اردوگاه‌های آموزشی القاعده و برنامه ریزی برای حملات در خاک آمریکا به گفته کاخ سفید در آنجا انجام می‌شد.

۲ سال بعد، آمریکا عراق را متهم به ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و مشارکت غیرمستقیم در ۱۱ سپتامبر کرد و ائتلاف نظامی بین المللی دیگری را برای حمله به عراق به راه انداخت.

آمریکا تحت فشار داخلی، سرانجام گزارشی را درباره ۱۱ سپتامبر سفارش داد که در این گزارش ادعا شده بود که رژیم سعودی هیچ دخالت مستقیمی در این حمله ندارد.

سال گذشته، وکلای آمریکایی که به نمایندگی از خانواده قربانیان ۱۱ سپتامبر کار می‌کردند، از اسناد مختلف فاش شده در دادگاه استفاده کردند تا مشخص شود که هواپیماربایان به عنوان عوامل دولت سعودی عمل کرده‎اند یا بازیگران غیر دولتی هستند.

حال باید منتظر ماند دید دادگاه‌های نیویورک چه تصمیمی می‌گیرند و دولت آمریکا در صورت دخالت مستقیم عوامل سعودی در این حمله چه خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *