بیمارستان‌های ویژه بومیان؛ جنایت حقوق بشری دیگر کانادا علیه ساکنان اصلی کشور

12:04 - 14 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۰۸۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بیمارستان‌های ویژه بومیان کانادا محلی برای اعمال تبعیض بهداشتی و درمانی علیه ساکنان اصلی این سرزمین بودند.

خبرگزاری میزان – خانواده‌های بومی زیادی خواستار دریافت سوابق پزشکی خود از بیمارستان‌های ویژه بومیان در کانادا هستند.

به گزارش «گلوبال نیوز»، دولت فدرال کانادا از دهه 1930 بیمارستان‌های ویژه بومیان را در سراسر این کشور تاسیس کرد و پس از جنگ جهانی دوم آن‌ها را به شکلی گسترده، گسترش داد.

این بیمارستان‌ها نخست با هدف درمان مردم بومی مشکوک یا مبتلا به سل ساخته شد اما بعدا به بیمارستان‌های مجزا برای مردم بومی تبدیل شدند که انواع بیماری‌ها از جمله بارداری، سوختگی، شکستگی استخوان و ... را درمان می‌کردند.

همه این بیمارستان‌ها تا سال 1981 پس از بروز نگرانی‌های جدی در مورد چگونگی حبس یا درمان اجباری بیماران از جمله کودکان بومی در سیستم بهداشتی اصلی ادغام یا بسته شدند.

بیمارستان‌های ویژه افراد بومی از ارائه سوابق بهداشتی و درمانی بیماران خودداری می‌کنند.

رئیس بخش مطالعات بومی دانشگاه «ونکوور» که خود در یکی از این بیمارستان‌ها متولد شده و مادرش را به دلیل بیماری سل در همان بیمارستان از دست داده، تحقیقات خود را بر ترومای بین نسلی مرتبط با مدارس مسکونی و سیستم مراقبت‌های بهداشتی متمرکز کرده است.

وی می‌گوید: در آثار موجود اطلاعاتی در مورد اثرات این بیمارستان‌ها بر افراد جوامع بومی وجود ندارد.

شمار قابل توجهی از بیماران بومی در بیمارستان‌های مذکور جان خود را از دست دادند و در گورهای بی علامت دفن شدند؛ زیرا دولت اغلب از پرداخت هزینه ارسال اجساد به خانه خودداری می‌کرد.

ضمن این که شماری از بومیان با زخم‌های ناشی از جراحی‌هایی که به درستی درباره آن‌ها مطلع نشده بودند، به خانه بازگشتند.

اکنون خانواده‌های افراد بومی تحت درمان قرار گرفته در بیمارستان‌های ویژه بومیان خواهان دریافت سوابق بیماران خود هستند و یک قاضی دادگاه فدرال در ژانویه 2020 شکایت آن‌ها برای دریافت غرامت 1.1 میلیارد دلاری را تایید کرد.

یک وکیل ساکن «تورنتو» می‌گوید: بازماندگان داستان‌هایی از خشونت جنسی، آزار فیزیکی، حبس اجباری از جمله بستن طولانی مدت به تخت بیمارستان، دوری اجباری از خانواده و جراحی‌های بدون بیهوشی را بازگو می‌کنند.

نماینده دولت کانادا ادعا کرد که دولت فدرال مایل است راه حلی معنا دار برای این مناقشه پیدا کند و اطمینان از در دسترس بودن سوابق برای بیماران سابق و خانواده‌های آن‌ها به عنوان بخشی از هر گونه بحث حل و فصل در نظر گرفته خواهد شد.

تحقیقات برای جمع آوری اسناد مربوطه از آرشیوها در بیمارستان‌های مذکور ادامه دارد.

دانشگاهیانی که به اطلاعات محدودی از سوابق دسترسی داشته اند، می‌گویند بسیاری از بیماران بومی مبتلا به سل در مقایسه با بیماران غیر بومی، درمان‌های قدیمی تری برای این بیماری دریافت کردند.

یک مورخ تاریخ روابط بومیان و دولت کانادا می‌گوید: من 10 سال است که سعی می‌کنم تمام پرونده‌های بیمارستان‌های بومیان را به دست بیاورم؛ اخیرا ثابت شده است که به دست آوردن این سوابق بسیار دشوار است.

وی در کتابی که در مورد بیمارستان‌های بومی در دهه‌های 1920 تا 1980 نوشت، به دفن شدن بیماران در گورهای بی علامت پرداخته و تاکید کرد مهم است که بیمارستان‌ها سوابق خود را منتشر کنند تا خانواده‌ها بتوانند قبر عزیزانشان را پیدا کنند.

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا در سال 2019، ناچار به عذرخواهی از بومیان برای جنایت‌های رخ داده در مدارس شبانه روزی کودکان بومی تحت اداره دولت کانادا و کلیسای کاتولیک شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *