تبعیض گسترده علیه بومیان و اقلیت‌‎های نژادی در کانادا

11:27 - 06 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۸۷۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان، گروه‌های اقلیت نژادی و سیاه‌پوستان به طور گسترده‌ای در جامعه و سیاست‌گذاری‌های این کشور هدف تبعیض قرار می‎گیرند.

خبرگزاری میزان - بر اساس نظرسنجی عمومی اجتماعی (GSS) 2019 در مورد کانادایی‎ها، حدود نیمی (46 درصد) از سیاه‌پوستان 15 ساله و بالاتر گزارش کردند که دستکم یک نوع تبعیض را در پنج سال گذشته تجربه کرده‌اند.

به گزارش «statcan.gc.ca»، همچنین نتایج یک نظرسنجی سراسری که توسط بنیاد روابط نژادی کانادا (CRRF) و موسسه تحقیقات پیمایشی محیط زیست انجام شد، واقعیت و دامنه نژادپرستی در کانادا و تأثیرات آن بر گروه‌های اقلیت نژادی را تأیید می‌کند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که همه‌گیری ویروس کرونا منجر به افزایش احساسات ضد آسیایی شده است، به طوری که بسیاری از افراد با پیشینه‌های آسیایی آزار و اذیت با انگیزه نژادی را گزارش می‌کنند.

چنین تجربیاتی به احتمال زیاد توسط کانادایی‌هایی که سیاه‌پوست یا ملل اول هستند گزارش می‌شود و چنین رفتاری برای آنها تجربه مداوم‌تری بوده است.

از هر ده فرد سیاه‌پوست چهار نفر (41 درصد) بر اساس نژاد یا رنگ پوست خود تبعیض را تجربه کردند، که حدود 15 برابر بیشتر از نسبت جمعیت غیربومی و گروه‌های دیگر بوده است.

تجارب تبعیض در میان سیاه‌پوستان متولد کانادا بسیار بیشتر از مهاجران سیاه‌پوست است؛ 65 درصد در برابر 36 درصد.

داده های یک موسسه کانادایی  نشان می‌دهد که نسبت قابل توجهی از سیاه‌پوستان در سال 2019 نسبت به سال 2014 تبعیض بیشتری را تجربه کردند (46 درصد در مقابل 28 درصد).

تبعیض و نژادپرستی علیه جمعیت بومی کانادا نیز گسترده است؛ در میان افرادی که مورد تبعیض قرار گرفتند، 21 درصد از افراد بومی و 16 درصد از سیاه‌پوستان گفتند که این تبعیض در هنگام برخورد با پلیس بوده است، در حالی که این رقم برای غیر بومیان حدود چهار درصد است.

علیرغم تأکید بر چندفرهنگی بودن، رفتار و فرصت‌های متفاوت هنوز می‌تواند در جامعه کانادا مشکلاتی را ایجاد کند و تجربیات تبعیض می‌تواند پیامدهای منفی برای افراد داشته باشد.

در کانادا، تبعیض بر اساس نژاد، منشاء ملی یا قومیتی، رنگ، مذهب، سن، جنسیت، وضعیت خانوادگی، ناتوانی یا محکومیت برای جرمی که عفو شده است، رسما وجود دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *