اقدامات تیم کشتار ناتو در افغانستان/از قتل افراد برای سرگرمی تا قاچاق اعضای بدن قربانیان

12:29 - 09 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۴۴۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشورهای عضو ناتو در سال‌های اشغالگری خود در افغانستان جنایات متعددی را در این کشور مرتکب شده اما تاکنون در این باره پاسخگو نبوده‌اند.

خبرگزاری میزان – ماه جولای سال جاری میلادی رسانه‌ها افشا کردند که بر اساس تحقیقات چهار ساله و گزارش‌های نظامی جدید به‌دست‌آمده، عوامل سرویس هوایی ویژه انگلیس(SAS) در افغانستان بارها بازداشت‌شدگان و افراد غیرمسلح را در شرایط مشکوک کشته‌اند.

به گزارش «گلوبال تایمز»، به عنوان یک مثال تکان دهنده، واحد نیروهای ویژه انگلیس در یک ماموریت شش ماهه در افغانستان، 54 نفر را به قتل رسانده‌اند.

برای کسانی که وضعیت افغانستان را دنبال می‌کنند، جنایات جنگی ظالمانه‌ای که اخیرا فاش شد، چیز جدیدی نیست؛ یک تحقیقات قبلی توسط رسانه‌‎های انگلیس فاش کرد که در سه ماهه اول سال 2011، یک واحد نیروهای ویژه انگلیس 33 غیرنظامی افغانستانی را در به اصطلاح «جست‎وجو برای طالبان» به طرز وحشیانه‌ای به قتل رساند.

دولت انگلیس در آن زمان مدعی شد که نیروهای ویژه این اقدام را برای «دفاع از خود» انجام دادند اما سپس فاش شد که تنها چند ساعت پس از بازگشت نیروهای ویژه به پایگاه خود در پی یکی از حملات، سایر سربازان انگلیسی آنچه را که رخ داده بود به عنوان «آخرین قتل عام»، در هنگام صحبت‌های خود توصیف کردند.

بر اساس ایمیل‌ها در سال 2012، زمانی که نیروهای ویژه انگلیس به روستایی در ولایت «هلمند» حمله کردند، یک سرباز انگلیسی چهار جوان (12 تا 20 ساله) را که مظنون به «فرماندهان طالبان» بودند، با شلیک گلوله کُشت اما سپس مشخص شد که این غیرنظامیان بی‌گناه هستند.

ارتش انگلیس در چنین کشتار بی‌رحمانه غیرنظامیان تنها نیست؛ نمونه‌های مشابه در کارنامه نیروهای عملیات ویژه ناتو در افغانستان فراوان است.

در سال 2010، چندین سرباز آمریکایی، «تیم کشتار» را تشکیل دادند، غیرنظامیان افغانستانی را به طور تصادفی تنها برای سرگرمی قتل‌عام کردند و حتی اعضای بدن قربانیان را به عنوان غنایم با خود بردند.

در سال 2012، «رابرت بیلز»، یکی از اعضای این تیم، 16 غیرنظامی افغانستانی را در روستایی نزدیک پایگاه نظامی آمریکا به قتل رساند که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

 در سال 2020، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی با شواهد معتبر فاش کرد که زندانیان افغانستانی در جریان بازجویی‌های ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مورد شکنجه، آزار و تجاوز قرار گرفته‌اند.

در همان سال، یک گزارش تحقیقات نظامی توسط بازرس کل نیروی دفاعی استرالیا «اطلاعات موثقی» از جنایات جنگی احتمالی توسط سربازان استرالیایی یافت که 39 زندانی و غیرنظامی افغانستانی را بین سال‌های 2005 تا 2016 به قتل رساندند.

این رویدادها را نمی‌توان جنایاتی مجزا در نظر گرفت؛ جنایات متحدان ناتو مداوم، نظام‌مند و رایج بوده است؛ طی دو دهه گذشته، عملیات ناتو به سرکردگی آمریکا در افغانستان بیش از 30 هزار غیرنظامی را به کام مرگ کشاند و بیش از 600 هزار زخمی برجای گذاشته است؛ علاوه بر این 11 میلیون نفر را به عنوان پناهنده آواره کرده است.

موضوع بدتر اینکه افرادی که مسئول این جنایات هستند هنوز آزاد و حتی به راحتی زیر چتر دولت خود از معافیت از مجازات برخوردار هستند.

به عنوان مثال زمانی که پلیس نظامی انگلیس (RMP) تحقیقات را در مورد یکی از حملات نیروهای ویژه این کشور در افغانستان، در سال 2013 آغاز کرد، «کارلتون اسمیت»، رئیس وقت نیروهای ویژه انگلیس، تمام نگرانی‌های مربوط به قتل‌ها را پنهان کرد، اگرچه ایمیل‌های داخلی نشان می‌داد که افسران در بالاترین سطوح نیروهای ویژه انگلیس از چنین رویدادهایی  کاملا آگاه بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *