رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پنهانکاری انگلیس درباره نقش کانادا در قاچاق دختران برای داعش

9:09 - 09 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۲۳۹۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌ها نشان دهنده پنهانکاری انگلیس در موضوع قاچاق دختران برای گروه تروریستی داعش در سوریه است.

خبرگزاری میزان – پرونده «شمیمه بیگم»، شهروند سابق انگلیس که در سن 15 سالگی در سال 2015 به داعش پیوست، همچنان جنجالی است.

به گزارش «میدل ایست آی»، دولت انگلیس سال گذشته تابعیت انگلیسی «شمیمه بیگم» را که برای پیوستن به داعش به سوریه رفته بود، سلب کرد اما اکنون مشخص شده است که او توسط مردی که برای سرویس اطلاعات کانادا کار می‌کرد به سوریه قاچاق شد و انگلیس آگاهانه نقش «اتاوا» را پنهان کرد.

براساس اطلاعات جدید ارائه شده توسط خبرنگار امنیتی سابق «ساندی تایمز»، «اسکاتلندیارد» از قاچاق «شمیمه بیگم» و دو دوستش توسط جاسوس دوجانبه داعش و کانادا اطلاع شد.

کانادا نیز در جریان اقدامات جاسوس دوجانبه مذکور بود؛ چراکه او تصویر مدارک هویتی این سه دختر را به سرویس اطلاعات امنیت کانادا (CSIS) ارسال کرده بود.

«اتاوا» فقط پس از دستگیری جاسوس دوجانبه مذکور در ترکیه، به صورت خصوصی به انگلیس در این باره خبر داد و از «لندن» خواست تا نقش او در این پرونده مخفی بماند.

یک سخنگوی سرویس اطلاعات امنیت کانادا گفت که نمی‌تواند به طور علنی درباره جزئیات تحقیقات، منافع عملیاتی، روش‌ها یا فعالیت‌های سازمان متبوعش اظهار نظر، تایید یا رد کند.

سخنگوی دولت انگلیس نیز مدعی شد: این سیاست دیرینه ما است که در مورد مسائل اطلاعاتی عملیاتی یا امنیتی اظهار نظر نکنیم.

انتشار این خبر سبب بروز جنجالی جدی در مورد سلب تابعیت «شمیمه بیگم» شد؛ زیرا دولت انگلیس تابعیت او را به دلیل این که قربانی قاچاق انسان نشده بود، سلب کرد.

وکیل «شمیمه بیگم» 23 ساله که به دلیل سلب تابعیت انگلیس در بلاتکلیفی در اردوگاهی در شمال شرق سوریه نگهداری می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد جمع آوری اطلاعات کودکان برای دولت انگلیس در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *