رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بحران انرژی در اروپا/نخست وزیر بلژیک درباره دشوار شدن اوضاع هشدار داد

12:38 - 01 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۱۷۰۶
حوزه انرژی اروپا در پی موج گرما و از طرفی کاهش صادرات گاز روسیه با بحران مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - دمای بالا و خشکسالی، بحران انرژی در اروپا را در تابستان امسال عمیق‌تر کرده و بر تولید برق تأثیر می‌گذارد، آن هم در زمانی که اقتصادهای اروپایی در حال حاضر با قیمت بی‌سابقه نفت و گاز مواجه هستند.  

به گزارش «بیزینس استاندارد»، در فرانسه، بزرگترین تولید کننده انرژی هسته‌ای اروپا، چندین نیروگاه در امتداد رودهای «رون» و «گارون» مجبور به کاهش تولید شدند چرا که دمای رودخانه‌ها برای خنک کردن نیروگاه‌ها بسیار بالاست.

وضعیت ایتالیا هم بهتر از این نیست؛ شمال ایتالیا، میزبان طولانی ترین رودخانه این کشور است و همچنین نیروگاه‌های برق آبی اصلی آن، در حال حاضر با بدترین خشکسالی خود در 70 سال گذشته مواجه هستند؛ سطح این رودخانه در مقایسه با میانگین سال‌های گذشته نزدیک به 50 درصد کاهش یافت.

طبق گفته اتحادیه شرکت‌های آب ایتالیا، از ژانویه تا می، تولید برق آبی تقریباً 40 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

نروژ، صادرکننده شماره یک برق اروپا با تولید برق آبی 137.9 تراوات ساعت در سال گذشته، در حال آماده سازی چارچوبی برای محدود کردن صادرات برق است.

به دلیل «نیمه خالی بودن» مخازن آب، صادرات برق آبی از نروژ، که به عنوان «باتری اروپا» و جایگزین اصلی برای نبود گاز روسیه به بازار عرضه شده است، صادرات برق را محدود می‌کند.

تولید برق به وسیله زغال سنگ در آلمان نیز تحت تأثیر قرار گرفته، زیرا سطح آب رودخانه راین کاهش یافته و حمل و نقل در امتداد این رودخانه را سخت تر کرده است.

یک شرکت کشتیرانی محلی، می‎گوید که اگرچه این رودخانه هنوز قابل کشتیرانی است، اما کشتی‌ها فقط می‌توانند حدود یک چهارم ظرفیت خود را حمل کنند.

کاهش سطح تولید باعث افزایش قیمت‌ها در اروپا شده است؛ در ماه جولای، قیمت برق در فرانسه و آلمان به سطوح بالا رسید؛ در هفته اول آگوست، قراردادهای آتی برق برای سال آینده در اروپا از 550 یورو به ازای هر مگاوات ساعت در مقایسه با کمتر از 100 یورو در سال گذشته فراتر رفت.

در همین حال و در پی کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا، «الکساندر دی کرو»، نخست وزیر بلژیک درباره افزایش قیمت انرژی در اروپا و ثبت رکوردهای جدید در این باره هشدار داد.

«دی کرو»، گفت: «وضعیت در سراسر اروپا بسیار دشوار است؛ برخی از بخش‎ها با این قیمت‌های بالای انرژی با مشکلات جدی مواجه هستند.»

اظهارات نخست وزیر بلژیک در حالی بیان می‌شود که قیمت گاز طبیعی اروپا و برق به دلیل تهدید کاهش بیشتر عرضه گاز روسیه افزایش یافته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *