رفتار نژادپرستانه علیه مسلمانان در جامعه و رسانه‌های انگلیس

15:50 - 31 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۱۰۸۰۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که روایت‌های نژادپرستانه‎‌ای درباره مسلمانان در جامعه انگلیس و به‌خصوص رسانه‌های این کشور وجود دارد.

خبرگزاری میزان – تعدادی از تحلیلگران پوشش روزنامه‌های انگلیس را از مسلمانان در طول موج اول همه‌گیری ویروس کرونا بررسی کرده‌اند.

در طول موج اولیه بحران کرونا در بهار 2020 بلافاصله آشکار شد که تعداد نامتناسبی از افراد اقلیت‌های قومی در انگلیس، بسیاری از کارکنان بهداشتی، از جمله مسلمانان، بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند؛ این اتفاق در کنار شناخت گسترده‌تر رسانه‌های انگلیس از کارکنان سلامت عمومی این کشور رخ داد.

به گزارش « blogs.lse.ac»، به عنوان محققانی که از دهه 1990 پوشش مطبوعاتی انگلیس را درباره مسلمانان مطالعه کرده‌اند، تحلیلگران این سوال را مطرح کردند که آیا شاهد بروز یک چارچوب جایگزین برای گزارش‌دهی درباره مسلمانان هستند یا اینکه خطوط ایدئولوژی‌های نژادپرستانه می‌توانند ایده‌های قدیمی را تغییر شکل دهند و دوباره احیا کنند.

این پوشش را باید در تاریخچه اخیر یک نمایندگی در نظر گرفت که در آن روایات درباره مسلمانان به عنوان یک تهدید امنیتی و فرهنگی، عادی شده است.

مهاجرت، حمله 11 سپتامبر، حملات تروریستی بیشتر، سقوط مالی 2008 و 2009، و بحران پناهندگان، همگی فضای سیاسی نژادپرستانه گسترده‌تری را ایجاد کرده‌اند که توسط «محیط خصمانه» در انگلیس تشدید شده است.

 این امر بیشتر توسط دولت‌های محافظه کار انگلیس دنبال شد، اما نژادپرستی ضد مسلمانان تغییر ناپذیر نیست: این نژادپرستی با موقعیت‌های جدید، از جمله شیوع ویروس کرونا، سازگار شده و گسترش می‌یابد.

اما در یک محیط رسانه‌ای پس از نژادپرستی، رسانه‌های خبری چگونه روایت‌های برابری و نگرش‌های مثبت به کارکنان بهداشتی را با پیش‌برداشت‌ها و مفروضات موجود در نژادپرستی ضد اسلامی عادی‌سازی شده هدایت کردند؟

همه‌گیری ویروس کرونا یک نقطه محرک برای رسانه‌های خبری انگلیس فراهم کرد که به دنبال تقویت مجدد درک هژمونیک از نژاد، مهاجرت و رفاه هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *