مسدود شدن اموال کابل از سوی واشنگتن و تشدید بحران انسانی در افغانستان

9:29 - 31 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۹۸۳۷
سیاست‌های آمریکا در قبال افغانستان به تشدید شرایط بحرانی در این کشور دامن زده است.

خبرگزاری میزان - آمریکا در حالی صحبت از مذاکرات برای آزادسازی اموال مسدود شده افغانستان می‌کند که سیاست‌هایش در قبال افغانستان به تشدید شرایط بحرانی در این کشور دامن زده است.

به گزارش «رویترز»، بحران‌های اقتصادی و بشردوستانه افغانستان زمانی عمیق‌تر شد که واشنگتن و سایر اهداکنندگان کمک‌هایی مالی را که 70 درصد از بودجه دولت افغانستان تأمین می‌کرد، پس از خروج ارتش آمریکا از افغانستان در آگوست سال گذشته متوقف کردند.

واشنگتن همچنین با اقداماتش در قبال افغانستان عملاً سیستم بانکی این کشور را فلج کرد.

در حال حاضر، هفت میلیارد دلار از دارایی‌های افغانستان در بانک مرکزی آمریکا مسدود است.

آمریکا در حالی که برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان براساس انجام مذاکرات تاکید دارد، تاکنون با وجود برگزاری چند دور مذاکره گامی در این مسیر برنداشته است.

واشنگتن اخیرا بازهم ادعا کرده که با وجود ناامیدی از حکومت افغانستان به مذاکرات خود درباره رفع مسدودسازی دارایی‌های افغانستان ادامه می‌دهد.

کشورهای دیگر حدود 2 میلیارد دلار از ذخایر افغانستان را در مسدودسازی کرده‌اند و این کشور عملا به این منابع مالی دسترسی ندارد.

بحران انسانی در افغانستان طی یک سال گذشته به سمت یک فاجعه انسانی کامل حرکت کرده است؛ چراکه خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان به کمک‌های مالی و حمایت‌ها از این کشور پایان داد.

تحریم‌های مذکور فقط از جانب دولت آمریکا اعمال نشدند بلکه شرکت‌ها، افراد و دولت‌های طرف تجارت با افغانستان را نیز به دلیل نگرانی از اتهام نقض تحریم‌ها دچار تردید کرد.

سازمان ملل اخیرا اعلام کرد که ۲۵ میلیون نفر از مردم این کشور در فقر و گرسنگی زندگی می‌کنند.

تحریم‌ها علیه افغانستان تاثیر گسترده‎ای بر این کشور داشت؛ بخش بانکی از کار افتاده است؛ اقتصاد از هم فروپاشیده است؛ ۹۰ درصد از جمعیت تقریبا ۴۰ میلیون نفری افغانستان در ماه‌های اخیر غذای کافی برای خوردن نداشتند؛ براساس اعلام سازمان ملل فقط در یکی از ولایت‌های جنوبی افغانستان در ماه‌های مارس و می، ۲۰ هزار نفر با شرایطی مانند قحطی مواجه شدند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *