چند پرده از وضعیت افغانستان یک سال پس از فرار آمریکا

9:02 - 24 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۹۱۰۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک سال از فرار آمریکا از افغانستان می‌گذرد و پیامدهای اشغالگری 20 ساله آشکارتر می‌شوند.

خبرگزاری میزان – یک سال از فرار نظامیان ارتش آمریکا از افغانستان پس از دو دهه اشغالگری می‌گذرد؛ افغانستان و مردم این کشورِ غالبا تحت اشغال دهه‌های اخیر، در یک سال گذشته با چالش‌های جدی ناشی از این خروج آشفته مواجه بوده‎اند.

اشغالگری دو دهه‎ای افغانستان برخلاف وعده‌های ابتدایی آمریکا به هیچ نتیجه و بهبود اوضاعی برای مردم این کشور منجر نشد، اما بی اعتباری و انتقاد از واشنگتن را در پی داشت.

تا جایی که آمریکا ناچار شد مجددا نمایش کشتن سرکرده القاعده در افغانستان را اجرا کرده و مدعی شود که «ایمن الظواهری» را با اجرای عملیاتی پهپادی در «کابل» به قتل رسانده است.

تداوم تحریم‌ها و مرگبارتر شدن گرسنگی و فقر

بحران انسانی در افغانستان طی یک سال گذشته به سمت یک فاجعه انسانی کامل حرکت کرده است؛ چراکه خروج نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان به کمک‌های مالی و حمایت‌ها از این کشور پایان داد.

 در عین حال، آمریکا با مسدود کردن میلیاردها دلار دارایی افغانستان و نیز مسدود کردن دارایی‌های آن در بانک‌های مرکزی سراسر جهان، دسترسی حکومت سرپرست افغانستان به منابع درآمدی را قطع و تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرد.

تحریم‌های مذکور فقط از جانب دولت آمریکا اعمال نشدند بلکه شرکت‌ها، افراد و دولت‌های طرف تجارت با افغانستان را نیز به دلیل نگرانی از اتهام نقض تحریم‌ها دچار تردید کرد.

سازمان ملل اخیرا اعلام کرد که 25 میلیون نفر از مردم این کشور در فقر و گرسنگی زندگی می‌کنند.

وضعیت داخلی بحران زده افغانستان

تحریم‌ها علیه افغانستان تاثیر گسترده‎ای بر این کشور داشت؛ بخش بانکی از کار افتاده است؛ اقتصاد از هم فروپاشیده است؛ 90 درصد از جمعیت تقریبا 40 میلیون نفری افغانستان در ماه‌های اخیر غذای کافی برای خوردن نداشتند؛ براساس اعلام سازمان ملل فقط در یکی از ولایت‌های جنوبی افغانستان در ماه‌های مارس و می، 20 هزار نفر با شرایطی مانند قحطی مواجه شدند.

بلاتکلیفی و آوارگی پناهجویان افغانستانی

پناهجویان و مهاجران افغانستانی پس از گذشت یک سال همچنان در کشورهای مدعی میزبانی و استقبال از آن‌ها با چالش‌های مختلفی مواجه هستند.

پناهجویان افغانستانی در آمریکا و کشورهایی مانند انگلیس پس از آغاز بحران اوکراین، بیشتر از گذشته به حاشیه رفته و پرونده‌های درخواستشان همچنان بلاتکلیف باقی مانده‎اند.

در آلمان، پناهجویان افغانستانی از پناهگاه‌ها اخراج می‌شوند تا پناهجویان اوکراینی اسکان یابند؛ کانادا در نیمه راه پذیرش پناهجویان افغانستانی را متوقف کرد و ...

آینده افغانستان؛ موضوعی پر ابهام

یک سال پیش در چنین روزهایی، طولانی ترین جنگ خارجی آمریکا به پایان رسید و شکست آمریکا در حل و رفع بحران‌های انسانی و اقتصادی وخیم تر شده افغانستان مورد تایید جامعه جهانی قرار گرفت.

آمریکا همچنان اهرم‌های فشار خود بر افغانستان را حفظ کرده است؛ این اهرم‌ها عبارتند از: به رسمیت شناختن دیپلماتیک و کرسی در سازمان ملل، تعامل دیپلماتیک دوجانبه و چندجانبه، رفع تحریم‌ها، لغو مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در نیویورک، کمک‌های توسعه ای و اقدام نظامی.

اگر شرایط فعلی را پایه آینده افغانستان بدانیم، چشم انداز روشنی برای این کشور خسته از جنگ و اشغال دستکم در آینده نزدیک متصور نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *