ضرورت تجدیدنظر در سیاست دارویی اتحادیه اروپا؛ سوئد از اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر

9:14 - 09 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۹۱۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اتحادیه اروپا و به ویژه سوئد برخلاف ادعاهای خود از اصلی ترین اعمال کنندگان تحریم‌های دارویی و پزشکی است.

خبرگزاری میزان – در حالی که اتحادیه اروپا مدعی است «کنترل‌هایی» بر صادرات برخی داروها و تجهیزات پزشکی وضع کرده، کشورهای مختلف جهان شاهد واقعیت تحریم‌های دارویی اعمال شده از سوی این بلوک سیاسی در مجموع و اعضای آن به صورت منفرد هستند.

پس از مرگ بیش از 150 هزار نفر در پی شیوع آنفولانزای پرندگان در سال 2009 و جان باختن بیش از 11 هزار نفر در پی شیوع «ابولا» در سال‌های 16-2014 در آفریقا، صداهایی از گوشه و کنار جهان در مورد آماده نبودن کشورهای سراسر کره زمین برای مقابله با همه گیری با وجود پیشرفت‌های پزشکی و دارویی فراوان شنیده شد.

اما این هشدار چندان مورد توجه قرار نگرفت تا زمانی که کرونا مرگبارتر از هر همه گیری دیگری خود را نمایان ساخت.

رویکرد به اصطلاح «کنترل» صادرات داروها و تجهیزات پزشکی در اتحادیه اروپا در این دوره تشدید شد و حتی برخی از کشورهای عضو اتحادیه، ممنوعیت یا محدودیت صادرات در داخل اتحادیه را نیز صادر کردند.

با در نظر داشتن این موضوع که کشورهای عضو اتحادیه اروپا حتی به همتایان و هم بلوکی‌های خود در رابطه با تامین دارو در زمان شیوع بدترین همه گیری جهان کمکی نکردند، این واقعیت که آن‌ها ابایی از اعمال تحریم های دارویی ندارند، آشکارتر شد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین در موارد متعددی با آمریکا در اعمال تحریم‌های دارویی همکاری کردند؛ این در حالی است که تحریم‌های دارویی و پزشکی آمریکا علیه کشورهایی مانند ایران عمدتا یکجانبه بوده اند.

آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران همواره ادعا می‌کند که اقلام بشردوستانه و مواد غذایی مشمول این تحریم‌ها نمی‌شوند اما آن چه در واقعیت رخ می‌دهد تاثیر تحریم‌های یکجانبه گسترده بر دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل تاثیرگذاری تحریم‌های مذکور بر تراکنش‌های بانکی است.

کشورهای هدف در این ماجرا کشورهایی هستند که با چالش کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستند یا نمی‌توانند از کمک‌های بشردوستانه بهره مند شوند.

ضمن این که اصلی ترین آسیب دیدگان از این تحریم‌ها، کودکان، کادر پزشکی، پناهجویان، مهاجران، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن هستند.

یکی از اصلی ترین کشورهای اروپایی اعمال کننده تحریم‌های دارویی و پزشکی که حتی همراهی اش با تحریم‌های آمریکا در این زمینه علیه ایران انتقادهای گسترده ای را در پی داشت، سوئد است.

شرکت «مونلیکه» سوئد به عنوان تامین کننده بانداژ مورد نیاز بیماری پوستی نادر «ای بی»، به دلیل تبعیت از تحریم‌های آمریکا رنج و درد این بیماران را در ایران دو چندان کرد؛ زیرا شرکت مذکور موثرترین درمان را برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت‌های تهدیدکننده زندگی ارائه می‌کند.

براساس گزارش مرکز حقوق کیفری بین المللی ایران (ICICL) مستقر در «لاهه»، از زمان توقف فروش پانسمان‎های «مونلیکه»، بیش از 30 بیمار ایرانی عمدتا کودک جان خود را از دست دادند و درد دیگر بیماران تا 70 درصد افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان، اگرچه این شرکت سوئدی مدعی داشتن سیاست حقوق بشری است اما تصمیم این شرکت و اقدام‌های دولت سوئد ناقض کل طیف حقوق بشر است.

براساس اصول راهنمای سازمان ملل در زمینه تجارت و حقوق بشر، شرکت‌ها موظفند از نقض حقوق بشر در طول فعالیت خود در هر زمان و مکانی خودداری و از هماهنگی اقدامات خود با اصول مذکور اطمینان حاصل کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *