گستردگی آسیب‌ کلیسای کاتولیک به بومیان کانادا و بی حاصل بودن عذرخواهی پاپ

17:24 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۱۹۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان کانادا می‌گویند برنامه ریزی سفر پاپ به این کشور یک جانبه بوده است.

خبرگزاری میزان - «پاپ فرانسیس» با هدف ادعایی آشتی با بومیان کانادا به دلیل نقش کلیسای کاتولیک در مدارس شبانه روزی کودکان بومی، وارد کانادا شد.

پیش بینی می‌شود، پاپ در این سفر از بومیان به دلیل جنایت‌های به وقوع پیوسته در مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا که از اواخر قرن نوزدهم تا دهه 1970 فعال بودند، عذرخواهی کند.

به گزارش «سی بی سی»، در حالی که واتیکان تلاش دارد سفر شش روزه پاپ به کانادا را تلاش کلیسای کاتولیک برای پیشبرد آشتی با بومیان کانادا معرفی کند، گستردگی و ماندگاری آسیب‌هایی که بومیان از نقش کلیسای کاتولیک در مدارس شبانه روزی کودکان بومی در کانادا داشتند، مانعی بر سر راه ادعاهای مذکور است.

براساس برنامه ریزی‌ها، پاپ روز دوشنبه از یک مدرسه شبانه روزی کودکان بومی در «ادمونتون» دیدار کرده و نخستین بیانیه خود در کانادا را ارائه می‌کند.

پیش بینی می‌شود پاپ در این بیانیه از بومیان کانادا به خاطر سوءاستفاده‌هایی که متحمل شدند، عذرخواهی کند.

براساس تخمین‌ها، 150 هزار کودک بومی، در مدارس شبانه روزی که بیش از 60 درصدشان توسط کلیسای کاتولیک اداره می‌شدند، مجبور به تحصیل بودند؛ مدارسی که بی توجهی و آزار جسمی در آن‌ها بیداد می‌کرد.

در حالی که مقام‌های سیاسی و کلیسای کاتولیک کانادا به استقبال پاپ رفتند، مدافعان حقوق بومیان می‌گویند که یک عذرخواهی دیگر، چیزی نیست که بومیان به آن نیاز داشته باشند.

بومیان کانادا امیدوارند که عذرخواهی دیرهنگام پاپ سبب آشکار شدن آسیب‌های وارده بر جوامع آن‌ها در سطح جهانی شوند.

رئیس ملی مجمع ملل اول کانادا می‌گوید «تلاش کلیسا برای برنامه ریزی این سفر یک جانبه بوده و این احساس را به وجود می‌آورد که موضوع سفر مربوط به بازماندگان نبوده است.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *