عذرخواهی پاپ از بومیان کانادا/ادامه تحقیقات درباره گورهای دسته جمعی

15:47 - 14 فروردين 1401
کد خبر: ۸۰۵۸۲۴
عذرخواهی پاپ فرانسیس از بومیان کانادایی با واکنش‎هایی همراه شده است.

- پاپ فرانسیس، به تازگی به دلیل دخالت کلیسای کاتولیک در سیستم مدارس شبانه روزی کانادا که به مدت ۱۰۰ سال از کودکان بومی سوء استفاده می‌کرده، عذرخواهی کرد و گفت که به عنوان بخشی از روند بهبود و آشتی به کانادا سفر خواهد کرد.

به گزارش «نیویورک تایمز»، عذرخواهی او پس از آن صورت گرفت که کانادا سال گذشته با کشف شواهدی مبنی بر دفن بیش از هزار نفر، که بیشتر آن‌ها کودک بودند، در گور‌های بی نام و نشان در محوطه برخی از مدارس سابق، به لرزه درآمد.

پاپ می‎گوید «من برای نقشی که کاتولیک‌ها در آزار‌ها داشته و عدم احترامی که برای هویت، فرهنگ و حتی ارزش‌های معنوی‌تان متحمل شده‌اید، احساس شرمندگی می‌کنم.»

از دهه ۱۸۸۰ تا ۱۹۹۰، دولت کانادا سیستمی از مدارس شبانه روزی اجباری را اداره می‌کرد که کمیسیون حقیقت و آشتی ملی این کشور، آن را نوعی نسل کشی فرهنگی نامید.

کلیسای کاتولیک حدود ۷۰ درصد از مدارس این سیستم را اداره می‌کرد.

حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی کانادا از خانواده‌های خود جدا و به این مدارس شبانه روزی فرستاده شدند، جایی که آزار جسمی و جنسی، همراه با بی‌توجهی و بیماری گسترده بود.

«موری سینکلر»، قاضی سابق که ریاست کمیسیون حقیقت و آشتی ملی کانادا را بر عهده داشت، تخمین می‌زند که دستکم شش هزار کودک که به زور به این مدارس فرستاده شده بودند، ناپدید شدند.

اینکه آیا واتیکان از میزان سوء استفاده در مدارس شبانه روزی کانادا در زمان فعالیت آن‌ها اطلاع داشته یا خیر، مشخص نیست اما موضوعی که مشخص بوده این است که مجریان کاتولیک که این مدارس را اداره می‌کردند در ارائه سوابق خود به مرکز ملی حقیقت و آشتی کانادا همواره به کندی عمل کرده‎اند.

«استفانی اسکات»، مدیر اجرایی این مرکز، می‎گوید که انتظار دارد این مرکز در ماه آینده به سوابق دسترسی کامل داشته باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *