گرفتار شدن پناهجویان افغانستانی پشت سد وعده‌های کانادا و آمریکا

12:22 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۳۱۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پناهجویان افغانستانی در انتظار صدور ویزای آمریکا و کانادا دست به برپایی تظاهرات زدند.

خبرگزاری میزان – عقب نشینی فرار گونه ارتش آمریکا از افغانستان در تابستان سال گذشته وعده‌های دولت‌های آمریکا و کانادا مبنی بر پذیرش پناهجویان افغانستانی را در پی داشت.

بدعهدی آمریکا و کانادا در موضوع پذیرش پناهجویان افغانستانی در روزهای اخیر موج گسترده ای از اعتراض این پناهجویانِ در انتظار ویزا را در کشورهای مختلف در پی داشت.

به گزارش «الجزیره»، پناهجویانِ در انتظار ویزا در اعتراض به تاخیر در صدور ویزا در مقابل سفارت آمریکا در «آنتاناناریوو»، پایتخت «ماداگاسکار» تجمع کردند.

این پناهجویان که درخواست خود را در سال 2019 ارائه داده و هنوز پاسخی دریافت نکردند، شامل ده‌ها پناهجوی کودک و بزرگسال افغانستانی می‌شود.

پناهجویان افغانستانی در «ماداگاسکار» به دلیل وضعیت مبهم اقامت خود، مجاز به کار کردن نیستند و فرزندانشان حق رفتن به مدرسه را ندارند؛ ضمن این که دسترسی محدودی به مراقبت‌های بهداشتی دارند.

وضعیت برای پناهجویان افغانستانی در خاک آمریکا نیز دشوار است و در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند.

آمریکا به بهانه پذیرش پناهجویان اوکراینی روند رسیدگی به پرونده این پناهجویان را کند یا متوقف کرده است.

«داون» پاکستان نیز از برگزاری تجمع اعتراضی پناهجویان افغانستانی در انتظار ویزای کانادا در «اسلام آباد» خبر داد.

کانادا اخیرا اعلام کرد که روند پذیرش درخواست‌های پناهجویی متقاضیان افغانستان را متوقف می‌کند؛ این در حالیست که کانادا وعده پذیرش 40 هزار پناهجو را داده بود اما پس از دریافت 18 هزار درخواست پناهجویی و تایید حدود 11 هزار مورد آن‌ها این روند را متوقف کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های افغانستانی از دستگیر شدن شماری از پناهجویان افغانستانی در کانال «پاناما» خبر می‌دهند.

این افراد قصد داشتند از برزیل به آمریکا بروند اما دستگیر شدند و اکنون نه تنها به وکیل و تلفن دسترسی ندارند، بلکه به افغانستان هم نمی‌توانند بازگردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *