شهادت شیرین ابوعاقله و تاثیر آن بر سفر بایدن به اراضی اشغالی

9:09 - 22 تير 1401
کد خبر: ۴۳۵۵۶۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شهادت شیرین ابوعاقله می‌تواند سفر رئیس جمهور آمریکا به اراضی اشغالی را تحت الشعاع قرار دهد.

خبرگزاری میزان - «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا،  در نخستین سفر خود به منطقه از زمان ورود به کاخ سفید، واشنگتن را به مقصد اراضی اشغالی ترک کرد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «بایدن» قبل از سفر به عربستان سعودی - سفری که معضل قدیمی سیاست واقعی در مقابل حقوق بشر را دوباره بیدار می‌کند - به اراضی اشغالی می‌رود؛ جایی که خطر گرفتار شدن در طوفان تیراندازی مرگبار به روزنامه‌نگار فلسطینی او را در بر می‌گیرد.

رئیس جمهور آمریکا از چهارشنبه تا جمعه در اولین ایستگاه سفر خاورمیانه‌ای خود در اراضی اشغالی خواهد بود و انتظار می‌رود با «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی درباره تعمیق روابط بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی رایزنی کند.

اما صرفنظر از این اهداف، سفر «بایدن» در معرض خشم ناشی از شهادت «شیرین ابوعاقله»، روزنامه‌نگار شبکه «الجزیره» است که در 11 می هنگام پوشش خبری حمله نظامیان صهیونیست به شهر «جنین» در کرانه باختری به شهادت رسید.

این جنجال به‌ویژه خطر تحت‌الشعاع قرار دادن سفر «بایدن» را دارد، زیرا ابوعاقله بسیار مورد احترام بوده و از زمان شهادت به نماد فلسطینی تبدیل شده است و علاوه بر این یک شهروند آمریکا نیز بود.

پیشتر خانواده «ابوعاقله» در نامه‎ای سرگشاده که در 8 جولای منتشر شد، مستقیما رئیس جمهور آمریکا را خطاب قرار داده و «اندوه، خشم و احساس خیانت نسبت به واکنش مفتضحانه دولت آمریکا به قتل غیرقانونی شیرین ابوعاقله توسط نیروهای رژیم صهیونیستی» ابراز کردند.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی هفته گذشته در گزارشی به این نتیجه رسیدند که شلیک گلوله از مواضع رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد باعث شهادت «ابوعاقله» شده است.

برادر «ابوعاقله» در نامه‌ای از طرف خانواده‌اش نوشت «آمریکا به دنبال محو هرگونه تخلف از سوی نیروهای اسرائیلی بوده است.»؛ وی خطاب به «بایدن» و «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا نوشت «دخالت دولت شما به سفید کردن قتل شیرین و تداوم معافیت عاملان آن از مجازات خدمت کرده است.»

این نامه با واکنش‌ها و همراهی گسترده نهادهای حقوق بشری و حامیان مردم فلسطین همراه شده است.

«رشیده طلیب»، نماینده دموکرات و فلسطینی‌الاصل کنگره آمریکا بیانیه‌ای را منتشر کرد و خواستار تحقیقات مستقل آمریکا در مورد این موضوع شد و دولت این کشور را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

«طلیب» در پایان اظهارات خود گفت که وقتی «بایدن» با «لاپید» ملاقات کند، «باید اسامی سربازان مسئول کشتن شیرین ابوعاقله به همراه اسامی فرمانده آنها را به دست آورد تا این افراد به طور کامل به دلیل جنایات خود توسط وزارت دادگستری آمریکا تحت تعقیب قرار گیرند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *