مرگ 8 هزار مهاجر طی 2 دهه در مرزهای جنوبی آمریکا

8:08 - 12 تير 1401
کد خبر: ۴۳۴۱۶۰۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرزهای آمریکا همچنان برای مهاجران مرگبار هستند؛ زیرا دولت آمریکا این را می‌خواهد.

خبرگزاری میزان – مرگ 53 مهاجر در یک تریلر در شهر «سن آنتونیو» در «تگزاس» آمریکا در 27 ژوئن باز دیگر شکست سیاست‌های مهاجرتی مرگبار این کشور را آشکار کرد.

بررسی رویدادهای مهاجرتی 18 ماه گذشته، یعنی از زمان روی کار آمدن «جو بایدن»، نشان می‌دهد که سیاست مهاجرتی وی برخلاف ادعاهایش بسیار ضعیف بوده است و هیچ چشم اندازی برای بهبود شرایط مهاجران در مرزهای آمریکا وجود ندارد.

در واقع، در موضوع مهاجرت، برخی دموکرات‌ها، بیشتر جمهوریخواه به نظر می‌رسند.

مرگ مهاجران در مرزهای آمریکا

به گزارش « msnbc»، براساس گزارش گشت مرزی آمریکا، در دوره ریاست جمهوری دو دموکرات و دو جمهوریخواه بیش از 8 هزار مهاجر در مرزهای جنوب غربی آمریکا جان خود را از دست دادند.

یکی از آژانس‌های سازمان ملل تخمین زد که 650 مهاجر در سال 2021 در این منطقه مرزی جان خود را از دست دادند؛ ضمن این که گروه‌های حقوق بشری نیز داستان‌های زیادی از بی توجهی گشت مرزی آمریکا به مهاجران را تعریف می‌کنند.

مرگ مهاجران در تلاش برای عبور از مرزهای جنوب غربی آمریکا بیش از دو دهه است که به یک رسوایی ملی تبدیل شده است.

«گرگ ابوت»، فرماندار «تگزاس» در واکنشی بدون احساسات انسانی به مرگ 53 مهاجر در یک تریلر در منطقه ای متروک در «سن آنتونیو»، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و سیاست‌های مرزی اش را مقصر خواند.

واکنش «ابوت» را باید جدیدترین نمونه از رشته واکنش‌های سیاستمداران آمریکایی دانست که موضوع مهاجرت طی دهه‌های گذشته را غیرانسانی کردند.

برخوردهای مرزی در آمریکا در بالاترین سطح خود در بیش از 20 سال گذشته ادامه داشته است.

برای بسیاری از مردم آمریکا، مهاجرت بدون توجه ب دلایلی آن، فقط آمار یا مسئله امنیت ملی است که باید توسط قانون رسیدگی شود.

در دوره ریاست جمهوری «بیل کلینتون»، مهاجرت با وعده «مرزهای امن» به شدت جرم انگاری شد؛ روندی که در دولت‌های بعدی آمریکا نیز دنبال شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا این روند را تا حد افراط پیش برد و به اصطلاح تلاش‌های «بایدن» برای تغییر آن ناکام ماند؛ نتیجه این که سیستم فعلی بر مدار اجرای قوانین ورشکسته می‌چرخد و مهاجران را به کام مرگ می‌فرستد.

موضوع مهاجرت همواره تحت تاثیر نژادپرستی و انگیزه‌های سیاسی بوده است؛ هرچند سیاستمداران آمریکایی مانند «ابوت» هرگز به این نکته اشاره نمی‌کنند که «تگزاس» سابقه مهاجرتی بر پایه برتری سفیدپوستان و بیگانه هراسی دارد.

انتقاد «ابوت» از رویکرد مهاجرتی «بایدن» را باید تلاش برای سوءاستفاده از مرگ 53 نفر برای دستیابی به منافع سیاسی و منحرف کردن پوشش رسانه ای دانست؛ زیرا وی در میانه رقابت‌های انتخاباتی زیر سایه سنگین تیراندازی مرگبار در مدرسه ابتدایی منجر به مرگ 21 نفر و انتقاد از برخوردش با اعتراض‌های اخیر به سقط جنین قرار دارد.

جزئیات جدید از مرگ مهاجران در تریلری در تگزاس

«گاردین»، تاکنون چهار مظنون در رابطه با فاجعه مرگ 53 مهاجر در یک تریلر در «تگزاس» دستگیر شده اند.

اسناد دادگاه فدرال می‌گوید که راننده تریلری که مهاجران در آن جان باختند، از خراب بودن سیستم تهویه مطبوع اطلاعی نداشته است.

در عین حال، مقام‌های «سن آنتونیو» می‌گویند که راننده را زمانی که اطراف محل حادثه پرسه می‌زد و خود را مسافر معرفی می‌کرد، دستگیر کردند.

بررسی چت‌های این راننده و خبرنگاری که به عنوان مظنون دستگیر شد، نشان دهنده ارتباط میان آن هاست؛ اکنون این دو مرد با اتهام توطئه برای قاچاق غیرقانونی مهاجران مواجه هستند و احتمالا به حبس ابد یا اعدام محکوم شوند.

 «Big Rigs» (کامیون بزرگ با یک تریلر متصل که برای حمل بار استفاده می‌شود) روش رایج قاچاق انسان در «تگزاس» است.

گروه‌های حقوق بشری بایدن را مقصر حادثه می‌دانند

«اسپوتنیک»، یکی از اعضای شبکه مرزی حقوق بشر، گفت «ما خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از مرگ‌های غیرضروری بیشتر و راه‌حل‌های سیاست مرزی هستیم که جان انسان‌ها را نجات دهد، نه این‌که مردم را به سمت مرگ سوق دهد.»

مدیر امنیت ملی و عمومی و مامور سابق اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا  (DEA)اظهار کرد «سیاست‌های مرزی دولت بایدن، وضعیت مرزی و فقدان قانون و نظم در مرزهای آمریکا را تشدید کرده است.»

وی با اشاره به حادثه تریلر «تگزاس» گفت «مرگ مهاجران در تریلر، نتیجه سیاست‌های مهاجرتی و امنیت مرزی شکست خورده دولت بایدن است.»

بسیاری استدلال کرده اند که اگر مقامات آمریکا واقعاً نگران ایمنی مهاجران و پناهجویان بودند، دولت به سرعت قانون 42 را لغو می‌کرد؛ قانونی براساس سیاست دوران ترامپ که کرونا و بهداشت عمومی را مبنای اخراج پناهجویان قرار می‌داد.

بسیاری از مهاجران فاقد سابقه کیفری به مکزیک بازگردانده می‌شوند؛ داده‌ها نشان می‌دهند که 25 درصد از برخوردها در مرزهای آمریکا در ماه مه با مهاجرانی بوده است که در سال گذشته سعی در عبور از مرز آمریکا داشته اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *