رئیس جمهور: روابط ایران و ترکمنستان بر اساس اعتماد متقابل در حال گسترش است/ دریای خزر؛ میراث مشترک کشورهای ساحلی

9:18 - 08 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۷۲۵۶
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور گفت: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابط همسایگی دارد و روابط ایران و ترکمنستان در همین راستا بر پایه همکاری‌های گسترده و بر اساس اعتماد متقابل به سرعت در حال گسترش است.

خبرگزاری میزان - آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز چهارشنبه با بدرقه حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه، به منظور شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، تهران را به مقصد عشق آباد پایتخت ترکمنستان ترک کرد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، با روسای جمهور کشورهای حاضر در اجلاس نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

آیت‌الله رئیسی پیش از عزیمت به ترکمنستان درباره اهداف سفر به این کشور گفت‌:‌ این سفر با دعوت رئیس جمهور محترم کشور دوست و برادر ترکمنستان و به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر انجام خواهد شد.

رئیس جمهور دریای خزر را میراث و سرمایه مشترک بین کشورهای ساحلی و بیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت ساکن این منطقه، دانست و افزود: ما روابط خوبی با کشورهای ساحلی دریای خزر داریم، اما علاوه بر بررسی رژیم حقوقی دریای خزر و استفاده صلح‌ آمیز با قصد ارتقای امنیت در این دریا، آنچه در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر مورد بحث قرار خواهد گرفت، همکاری بین کشورها در حوزه حمل و نقل، ترانزیت، تجارت، مدیریت منابع زنده دریایی، محیط زیست و همچنین  مانع شدن از حضور بیگانگان در دریای خزر است که مورد توافق همه کشورهای ساحلی نیز واقع شده است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه گفت:‌ علاوه بر شرکت در این نشست و گفتگو با سران کشورهای ساحلی،‌ گفتگوهای دوجانبه هم در ادامه گفتگوهای قبلی با رئیس جمهور کشور ترکمنستان خواهیم داشت.

رئیس جمهور با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و ترکمنستان در ۳۰ سال گذشته تصریح کرد‌: برغم موانعی که کرونا و برخی مسائل دیگر طی چند ماه گذشته در روابط دو کشور ایجاد کرده بود، اما امروز شاهدیم که علاوه بر موضوع ترانزیت و سوآپ گازی،‌ تقویت روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شاخص‌ها در چند ماه گذشته نشان می‌دهد سطح روابط به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری بین دو کشور افزایش یافته است، افزود: امیدواریم که این سفر نیز بتواند از جهات دیگری در مسائل اقتصادی و تجاری بین دو کشور گشایشی ایجاد کند و همکاری‌های صمیمانه‌ای که بین دو کشور در نقش آفرینی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارد ابعاد وسیع‌تری پیدا کند.

در ادامه این سفر رئیس جمهور پیش وارد فرودگاه عشق آباد شد و توسط رشید مردف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امورخارجه مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس جمهور

آیت‌الله رئیسی در اولین بخش از برنامه‌های خود با «قربانقلی بردی محمداف»، رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان دیدار کرد.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: روابط تهران و عشق‌آباد با تدابیر خردمندانه جنابعالی در سال‌های گذشته همواره روندی رو به گسترش داشته است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های مناسبی برای ارتقای سطح همکاری با یکدیگر دارند، اظهار داشت: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی برنامه ویژه‌ای برای توسعه روابط همسایگی دارد و روابط ایران و ترکمنستان در همین راستا بر پایه همکاری‌های گسترده و بر اساس اعتماد متقابل به سرعت در حال گسترش است.

قربانقلی «بردی محمداف» رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های دولت ایران در چند ماه گذشته برای تحکیم و گسترش روابط با این کشور، تصریح کرد: دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی از اشتراکات و ظرفیت‌ها فراوانی برخوردارند که زمینه مناسبی را برای افزایش و ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط فراهم کرده است.

رئیس مجلس مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان خاطرنشان کرد: ترکمنستان به دنبال گشودن صفحه جدیدی در روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی 25 خردادماه سال جاری در مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان استقبال کرد.

این اولین سفر بردی محمداف به تهران از ابتدای برعهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری ترکمنستان بود.

امضای ۹ یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان

در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران ۹ سند همکاری و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان به امضا رسید.

بیشتر بخوانید:

امضای ۹ یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک در دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با همتای ترکمنستانی

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *