امضای ۹ یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک در دیدار رئیس‌جمهور کشورمان با همتای ترکمنستانی

8:57 - 25 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۲۷۱۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
مراسم استقبال رسمی رئیس جمهور کشورمان از همتای ترکمنستانی خود در سعدآباد برگزار شد.

خبرگزاری میزان - آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان استقبال کرد.

در این مراسم، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، سران دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

این اولین سفر بردی محمداف به تهران از ابتدای برعهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری ترکمنستان است.

امضای ۹ یادداشت تفاهم و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان

در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و سردار بردی محمداف ۹ سند همکاری و بیانیه مشترک بین ایران و ترکمنستان به امضا رسید.

استقبال رسمی


بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، تفاهم تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان شمالی و استان آخال ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان گلستان و استان بالکان ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری تجاری – اقتصادی، علمی – فنی و فرهنگی بین استان خراسان رضوی و استان مرو ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان»، «برنامه مبادلات علمی فرهنگی، هنری و آموزشی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ترکمنستان»، «یادداشت تفاهم تشکیل کارگروه مشترک سرمایه‌گذاری»، «تفاهم‌نامه جامع توسعه همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی» و«یادداشت تفاهم همکاری در زمینه حفاظت محیط زیست» از اسنادی بود که به امضا وزرا، استانداران و مسئولین مربوطه در حضور سران ایران و ترکمنستان رسید.

در ادامه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی مشترک با «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان گفت: سفر شما به همراه هیئت عالی‌رتبه کشور دوست، برادر و همسایه می‌تواند نقطه عطفی برای روابط دو کشور باشد.

رئیس جمهور همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و از برگزاری اجلاس کشورهای ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان استقبال کرد و افزود: همکاری‌های دو کشور حتما منتهی به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله رئیسی: ظرفیت‌ها برای همکاری تهران و عشق‌آباد بیش از سطح فعلی روابط است

در ادامه سیاست گسترش روابط دیپلماسی دولت سیزدهم با کشورهای منطقه، شنبه 21 خرداد هفته جاری، آیت‌الله رئیسی همچنین در محل مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا استقبال کرد.

رئیس جمهور ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور ونزوئلا با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره توسعه روابط با کشورهای مستقل بوده است، گفت: ونزوئلا نشان داده است که در مقابل تهدیدها و تحریم‌های دشمنان و امپریالیسم ایستادگی و مقاومت مثال‌زدنی دارد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و تهدیدها علیه ملت ایران نیز در سال‌های سپری شده از پیروزی انقلاب اسلامی فراوان بوده، اما ملت ایران تصمیم گرفته که این تحریم‌ها را فرصتی در جهت پیشرفت کشور قلمداد کند، افزود: وقتی آمریکایی‌ها به شکل رسمی اعلام می‌کنند که فشارهای حداکثری به جمهوری اسلامی ایران به شکل مفتضحانه شکست خورده، این نقطه پیروزی ملت ایران و نقطه شکست آمریکا و دشمنان است.

همچنین در جریان سفر رئیس جمهور ونزوئلا به کشورمان دومین نفتکش آفراماکس ساخت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) که به سفارش ونزوئلا ساخته شده است با حضور آیت‌الله رئیسی و نیکلاس مادورو تحویل شرکت نفت این کشور شد.

به گفته آیت‌الله رئیسی دو فروند نفتکش‌ دیگر نیز در حال ساخت است که به زودی آماده تحویل به ونزوئلا شود.

نیکلاس مادورو ضمن تمجید از ساخت این نفتکش گفت: با دیدن این کشتی با ظرفیت ۸۰۰ هزار بشکه، اولین چیزی که از ذهنم گذشت، چهره رهبر محبوب‌مان، فرمانده چاوز بود که مطمئنم روح وی در این لحظه در هر کجا که باشد، از خوشحالی لبخند به لب دارد.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: ساخت نفتکش برای شرکت‌ دولتی نفت ونزوئلا، برنامه فرمانده چاوز برای تقویت صنعت نفت کشورمان بود تا آن را در برابر کلیه تهاجمات خارجی خودکفا کند.

مادورو تأکید کرد: ساخت این کشتی مدرن و قوی، نشان از توانمندی و ظرفیت بالا، فوق‌العاده و تحسین‌برانگیز صنعتی جمهوری اسلامی ایران را دارد. ایران یکی از قدرت‌های نوظهور قرن ۲۱ و ساخت این کشتی نیز از نشانه‌های عملی و مشخص آن است.

بیشتر بخوانید:

تحویل نفتکش ایرانی به ونزوئلا نمونه‌ای از اثبات کارآمدی الگوی اقتصاد مقاومتی است

انتهای پیام/




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *