اعدام با تزریق کشنده در آمریکا؛ ثبت 84 درصد موارد مرگ ناشی از «اِدِم ریوی»

13:16 - 06 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۳۰۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
موضوع اعدام با تزریق کشنده در آمریکا به دلیل رنج و دردی که محکومین به اعدام با این روش باید تحمل کنند، به کانون بحث در این باره تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – اعدام با تزریق کشنده که در شماری از ایالت‌های آمریکا به عنوان تنها روش اجرای حکم اعدام شناخته شده ، از سوی محکومین به اعدام، وکلای آن‌ها و سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری مورد انتقاد شدید بوده است و این روزها با چالش‌های قانونی و حقوقی مواجه شده است.

به گزارش « verdict.justia»، روش اعدام با تزریق کشنده که تصور می‌شد انسانی ترین روش اعدام در آمریکا باشد، به مشکل سازترین نوع اجرای حکم اعدام مبدل شده است.

به همین دلیل محکومان به اعدام در سراسر آمریکا قانون اعدام با تزریق کشنده را به چالش می‌کشند و در صورت وجود گزینه جایگزینی مانند صندلی الکتریکی یا جوخه تیراندازی، آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

در برخی از ایالت‌ها، شواهدی مبنی بر مرگ دردناک ناشی از تزریق مواد کشنده به تعطیلی اتاق‌های اعدام منجر شده است؛ به عنوان مثال، ایالت «کالیفرنیا» از سال 2006 تاکنون اعدام با تزریق کشنده را اجرا نکرده است.

دلیل این امر، شکایتی علیه این نوع اعدام بود که حقایق نگران کننده ای را در مورد اعدام با تزریق کشنده در این ایالت افشا کرد.

مشکلات اعدام با تزریق کشنده، چیز جدیدی نیست؛ این مشکلات از زمان صدور مجوز اولیه آن در ایالت «اوکلاهما» در سال 1977 و نخستین استفاده از آن در سال 1982 در «تگزاس» وجود داشته اند.

نکته جالب این که، رئیس پزشکی قانونی «اوکلاهما» که در نهایت روش اعدام با تزریق کشنده را نسبت به روش‌های صندلی الکتریکی کمتر خشن دانست، گفته بود «من متخصص اجساد هستم اما در به دست آوردن آن‌ها تخصصی ندارم.»

وی در توضیح معرفی ترکیب سه داروی بیهوشی، فلج کننده و دارویی برای توقف فعالیت قلب، گفت که هیچ تحقیقی انجام نداده است.

با وجود همه مشکلات شیوه اعدام با تزریق کشنده، از سال 2009 تزریق‌های مرگبار نسبت به هر روش دیگر اعدام در تاریخ آمریکا انجام شد.

مشکلات تزریق مرگبار پس از سال 2009 سبب شد تا شرکت‌های داروسازی از فروش داروی مورد نیاز برای تهیه داروی ترکیبی مرگبار خودداری کنند.

ایالت‌هایی که این روش اعدام را مجاز می‌دانستند که به شکل فزاینده ای از یافتن راه‌های به دست آوردن داروهای لازم برای اعدام ناامید شده بودند، شروع به آزمایش داروهای جدید و ترکیبات دارویی آزمایش نشده کردند.

این ایالت‌ها تا سال 2020 دستکم از 10 پروتکل دارویی مجزا برای اعدام با تزریق کشنده استفاده کرده بودند اما آن چه از الگوی اولیه تزریق کشنده باقی مانده، سوزنی در بازوی زندانی و اعلام مرگ اوست.

بررسی انجام شده در مورد اعدام با تزریق کشنده در آمریکا در سال‌های 2010 تا 2020 نشان می‌دهد که 8.4 درصد از اعدام‌ها با تزریق مرگبار ناموفق بوده است؛ در اعدام با تزریق ترکیبی این میزان به 22.4 درصد رسید.

اعدام وحشتناک «کلیتون لاکت» در «اوکلاهما» و اعدام «جوزف وود» در «آریزونا» در سال 2014 نمایش وحشتناکی از این نوع اعدام را نمایش دادند.

تحقیقات دیگری نشان داد که در 84 درصد از 216 کالبدشکافی پس از تزریق کشنده، نشانه‌هایی از ادم ریوی (پر شدن ریه ها با مایع) وجود داشته است.

برخی از کالبدشکافی‌ها نیز نشان دادند که ریه‌های زندانیان در حالی که تنفسشان ادامه داشت، از مایع پر می‌شد که سبب می شد آن‌ها احساس غرق شدن و خفگی داشته باشند.

یک کارشناس آمریکایی گفت «استفاده از داروهای در نظر گرفته شده برای افراد دارای نیازهای پزشکی، برای اجرای اعدام ها، تلاشی نادرست برای پوشاندن جنبه هولناک این اعدام‌ها است؛ هر کاری که دولت انجام دهد، نمی‌تواند واقعیت هولناک و دردآور این اعدام‌ها را مخفی کند.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *