آیت‌الله رئیسی: سفر نخست‌وزیر عراق به ایران نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود/ تسهیل زیارت عتبات عالیات از طریق مرزهای هوایی و زمینی

15:54 - 05 تير 1401
کد خبر: ۴۳۳۲۲۸۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور بیان کرد: مقرر شد دولت عراق تسهیلات بیشتری برای زائرین ایرانی قائل شود تا ملت ایران با سهولت بتوانند به عتبات عالیات سفر کنند.

خبرگزاری میزان - آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در محل مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق استقبال کرد.

در مراسم استقبال رسمی ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس روسای جمهور از یگان تشریفات حاضر در میدان سان دیدند.

آیت‌الله رئیسی

رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر عراق اعضای هیئت‌های همراه را نیز به یکدیگر معرفی کردند.

آیت‌الله رئیسی و الکاظمی پس از دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر در نشستی مطبوعاتی نتیجه مباحث را تشریح کردند.

رئیس جمهور گفت: ما بیشترین روابط را در بین کشورهای همسایه با عراق داریم. روباط سیاسی، اقتصادی و تجاری در این دیدار مذاکره و بر گسترش آن تأکید شد.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: اتصال ریلی شلمچه و بصره مورد بررسی قرار گرفت و گام‌های جدیدی نیز در حوزه تسهیل روابط پولی و بانکی برداشته شد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به زیارت عتبات عالیات و اشتیاق ایرانیان به تسهیل زیارت از طریق هوایی و زمینی اشاره کرد و گفت: مقرر شد زائرین بتوانند با لغو روادید به زیارت ائمه اطهار علیه السلام در کشور عراق مشرف شوند.

رئیس جمهور ادامه داد: مقرر شد دولت عراق تسهیلات بیشتری برای زائرین ایرانی قائل شود تا ملت ایران با سهولت بتوانند به عتبات عالیات سفر کنند. امروز با توجه به بهتر شدن شرایط کرونایی اوضاع در کشورمان و عراق بهتر شده است.

آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: بدون تردید مسافرت آقای الکاظمی و هیئت همراه نقطه عطفی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

29 خردادماه سال جاری نیز آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان استقبال کرد.

امضای ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری

در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و قاسم ژومارت توکایف ۹ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.

همچنین در ابتدای مراسم امضای اسناد همکاری دو کشور، آیت‌الله رئیسی و توکایف بیانیه مشترک دو کشور را نیز امضا کردند.

بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم طی‌ ماه‌های گذشته تعاملات دیپلماتیک کشورمان با کشورهای منطقه رشد چشم‌گیری داشته است.

رئیس جمهور کشورمان شب گذشته در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با ملت شریف ایران با بیان اینکه گام‌های بسیار خوبی در زمینه گسترش روابط همسایگی برداشته شده است تصریح کرد: سیاست تعامل با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های ما بوده که تاکنون نتایج خوبی از جمله مثبت شدن تراز تجاری کشور را به دنبال داشته است. در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۱۸ کشور قراردادهایی به ارزش ۲,۵ میلیارد دلار داشته ایم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به راه اندازی کریدورهای ریلی جدید در دولت سیزدهم گفت: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالا رفته و ارتباط با کشورهای عضو سازمان شانگهای، گروه بریکس و اکو در این زمینه برای ما بسیار مهم است. تازه در اول راه هستیم و فقط در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد مبادلات تجاری داشته‌ایم. باید در زمینه تجارت با کشورهای همسایه و منطقه به سهمی که در شأن ملت ایران است، برسیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: آیت‌الله رئیسی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *