استقبال رسمی آیت‌الله رئیسی از رئیس جمهور قزاقستان/ امضای ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری

11:48 - 29 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۸۷۸۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور قزاقستان، دقایقی پیش در صدر یک هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی، وارد تهران شد.

خبرگزاری میزان - آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز یکشنبه در مجموعه تاریخی– فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی از «قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان استقبال کرد.

در این مراسم، پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، روسای جمهور دو کشور از یگان تشریفات سان دیده و سپس هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

امضای ۹ یادداشت تفاهم و سند همکاری

در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و قاسم ژومارت توکایف ۹ سند همکاری و یادداشت تفاهم میان ایران و قزاقستان به امضا رسید.

«یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه و موسسه تحقیقات سیاست خارجی وزارت امور خارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در خصوص افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزرات صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صدا و سیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری میان راه آهن ایران و شرکت سهامی راه آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران ایران و قزاقستان به امضای وزرا،‌ استانداران و مسئولین مربوطه دو کشور رسید.

همچنین در ابتدای مراسم امضای اسناد همکاری دو کشور، آیت‌الله رئیسی و توکایف بیانیه مشترک دو کشور را نیز امضا کردند.

بر اساس سیاست‌های دولت سیزدهم طی‌ ماه‌های گذشته تعاملات دیپلماتیک کشورمان با کشورهای منطقه رشد چشم‌گیری داشته است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه 26 خردادماه سال جاری با «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان دیدار کرد.

وی با اشاره به اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه مناسبات با همه کشورهای همسایه و دوست از جمله ارمنستان است، گفت: دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی دارند.

همچنین در سفر 25 خردادماه «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به کشورمان توسعه روابط دو کشور مورد تأکید قرار گرفت.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها برای همکاری بین دو کشور بیش از سطح فعلی روابط است، اظهار داشت: در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، آب، برق و گاز ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی در دو کشور برای گسترش همکاری بیش از سطح فعلی وجود دارد. قراردادها و تفاهم‌نامه‌هایی که امروز بین دو کشور امضاء شد، می‌تواند همکاری‌های بین دو کشور را به سطح بالاتری ارتقاء دهد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله رئیسی: ظرفیت‌ها برای همکاری تهران و عشق‌آباد بیش از سطح فعلی روابط است

خبرنگار؛ فاطمه خسرونژاد

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *